More
    patakis_MHNAS EFHVEIAS banner_1068x150
    patakis_tallek_1068x150 (1)
    patakis_Grizelda banner_elniplex 1068x150
    patakis_MHNAS EFHVEIAS banner_1068x150
    patakis_tallek_1068x150 (1)
    patakis_Grizelda banner_elniplex 1068x150
    patakis_MHNAS EFHVEIAS banner_1068x150
    patakis_tallek_1068x150 (1)
    patakis_Grizelda banner_elniplex 1068x150
    patakis_MHNAS EFHVEIAS banner_405x150
    patakis_tallek_405x150 (1)
    patakis_Grizelda banner_elniplex 405x150
    ΑρχικήΧρυσές ΛίστεςΧΛ-2024Οικογένεια είμαστε, του Βαγγέλη Ηλιόπουλου (εικ.: Κιάρα Φεντέλε)

    Οικογένεια είμαστε, του Βαγγέλη Ηλιόπουλου (εικ.: Κιάρα Φεντέλε)

    Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 4+ (target 5-8) – Εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά

    Η οικογένεια είναι το κύτταρο του πολιτισμού.
    Γουίλ Ντυράν

    Ο Βαγγέλης Ηλιόπουλος υπογράφει ίσως το πιο δυνατό ελληνικό βιβλίο για τη σύγχρονη οικογένεια, αποτυπώνοντας μέσα από μια πρωτότυπη ιστορία όλους τους σύγχρονους τύπους οικογενειών.

    Περί τίνος πρόκειται

    Πολύ χαρούμενος είναι ο Μελής σήμερα. Μάζεψε χρήματα και πάει στο κατάστημα παιχνιδιών  για να πάρει τα δικά του ανθρωπάκια. Του αρέσει να πλάθει ιστορίες και να τις παίζει μαζί τους. Φτάνοντας στο κατάστημα, ο Μελής ζητάει να πάρει πολλά, όχι ένα μόνο.

    Άρα θέλεις μια οικογένεια“, του λέει η Γουίνεϊ που τον εξυπηρετεί “Ναι, αλλά τι οικογένεια”, τη ρωτάει ο Μελής. “Οι οικογένειες των ανθρώπων έχουν πολλές μορφές” του εξηγεί η Γουίνεϊ και αρχίζει να του δείχνει διάφορες οικογένειες με ανθρωπάκια.

    Ποια ανθρωπάκια να διαλέξει άραγε; Μήπως να χαρίσει σε κάποια μια οικογένεια;

    Εστιάζοντας

    Ο Βαγγέλης Ηλιόπουλος υπογράφει ίσως το πιο δυνατό ελληνικό βιβλίο για τη σύγχρονη οικογένεια, αποτυπώνοντας μέσα από μια πρωτότυπη ιστορία όλους τους σύγχρονους τύπους οικογενειών: χωρίς παιδιά (childless), πυρηνική (nuclear), μονογονεϊκή κάθε μορφής (single-parent), διευρυμένη (extended), θετή (stepfamily), οικογένεια με παππούδες (grandparent familiy). Πώς τις αποτυπώνει; Μέσα από το εξαίρετο εύρημα της συνάντησης και του διαλόγου μεταξύ ενός παιδιού αρκούδου και της υπεύθυνης του καταστήματος παιχνιδιών, καθώς ο ενδιαφερόμενος αναζητά τα πρώτα του ανθρωπάκια για να παίζει τις ιστορίες του.

    Μέσα από αυτόν τον διάλογο, ο συγγραφέας, δίχως να ρητορεύει ή να παγιδεύεται σε κάποια γνωστική πάροδο, δονεί το σύγχρονο, κάνει αποδοχή κληρονομιάς σε όλες αυτές τις μορφές ως δομικούς λίθους του ανθρώπινου οικοδομήματος, της σποράς μας στο διάβα του χρόνου. Οικογένειες που επικρίνονται από τους συντηρητικούς βρυχηθμούς, οικογένειες που θεωρούνται bad role model για τα χρηστά ήθη, οικογένειες κατ’ ανάγκη ή κατ’ επιλογή δίχως κάποια μέλη, γονείς ή παιδιά. Κι αφού ο συγγραφέας καταγράφει όλους αυτούς τους πιθανούς συνδυασμούς ως εφικτές αγορές από τον μικρό αρκούδο, το βλέμμα του πέφτει σε ένα μικρό ανθρωπάκι, χωρίς οικογένεια. (SPOILER ALERT, παρακαλώ απομακρυνθείτε). Αποφασίζει να πάρει αυτόν θα γίνει μπαμπάς του. Γιατί για να φτιάξει κάποιος μια οικογένεια χρειάζεται μόνο αγάπη. Οικογένειες με αγάπη. Οικογένειες χωρίς αγάπη.

    Το πρόσημο που μπαίνει στην ιστορία, στον πολεοδομικό χάρτη των επιλογών του συγγραφέα είναι προδήλως θετικό. Όλα είναι αποδεκτά, όλα είναι φυσιολογικά. Ο κόσμος πάει μπροστά με την αγάπη και τα παιδιά μόνο αυτό χρειάζονται για να αισθάνονται ευτυχισμένα και ασφαλή. Η επιλογή της υιοθεσίας ενός μονάχου παιδιού από έναν αρσενικό αρκούδο αποτυπώνουν την ξεκάθαρη θέση του συγγραφέα, ο οποίος ούτε αμφιταλαντεύεται, ούτε αιωρείται διπλωματικά μεταξύ του ενός ή του άλλου, αλλά γεωμετρεί με ακρίβεια, ομορφιά και τρυφερότητα τα σύνορα της οικογένειας, τις υφές της, το βαθύτερο, ανεξάντλητο, περιεχόμενό της, επιτυταχύνοντας την προσέλευση της σύγχρονης ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας προς το καινούργιο, καθώς αυτή πρέπει να αποφεύγει τη φράκταλ ανακύκλωση του εαυτού της φοβούμενη τα πυρά των φάλτσων αοιδών στο κύκνειο άσμα της τοξικότητας.

    Η ιστορία του Μελή γίνεται αξίωμα, γίνεται τρόπος αγωγής, γίνεται παλιρροϊκό κύμα, γίνεται επαναδιαπραγμάτευση ιδεών με βάση το σήμερα και έναν νέο αξιακό κώδικα που έχουμε ανάγκη, γίνεται μια σκέψη που διασταυρώνεται με κάποια άλλη και το όλο εξελίσσεται σε νέες ενδιαφέρουσα διακλαδώσεις.

    Η εικονογράφηση είναι της διακεκριμένης εκ Μιλάνου ορμώμενης Κιάρα Φεντέλε, η οποία έχει δύναμη στις μακρινές λήψεις, στα τοπία τα οποία εικονογραφεί θαυμάσια και στην επιλογή των χρωματικών αποχρώσεων τις οποίες “μαγειρεύει” με φυσικότητα και αισθαντικότητα.

    Για αναγνώστες από 4 περίπου ετών.

    Εκδόσεις Πατάκης.

    Διακρίσεις

    Απόσπασμα

    Διαβάστε απόσπασμα εδώ

    Το Soundtrack του βιβλίου

    Γιατί είμαστε οικογένεια- Φοίβος Δεληβοριάς

    TAYTOTHTA
    Τίτλος: Οικογένεια είμαστε
    Συγγραφέας: Βαγγέλης Ηλιόπουλος
    Εικονογράφος: Κιάρα Φεντέλε
    Εκδόσεις: Πατάκης, Μάιος 2023
    Διορθώσεις: Θανάσης Κοκολόγος
    Σελίδες: 32
    Μέγεθος: 21 Χ 28
    ISBN: 978-960-169-603-4

     

    Απόστολος Πάππος
    Απόστολος Πάππος
    Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1976. Νηπιαγωγός. Κάποτε έφτιαξε το ELNIPLEX. Τώρα γράφει γι' αυτό μόνο όποτε του αρέσει κάτι.
    RELATED ARTICLES

    Most Popular