Η Ρεβέκκα είναι παιδί μια χριστιανής καθηγήτριας πιάνου και ενός Εβραίου λογιστή σε τράπεζα αντιφασίστα που κλέφτηκαν γιατί οι οικογένειες δεν συμφωνούσαν με τον “ανάρμοστο” αυτόν γάμο. “Αχ, Ευτέρπη μου, αν δεν παντρεύονταν αμέσως θα ξεσπούσε σκάνδαλο” συμπλήρωσε μ’ έναν βαθύ αναστεναγμό η γιαγιά. Κι ύστερα είπε κάτι ακόμα, αλλά το είπε τόσο σιγά που, μολονότι τέντωσα τα αυτιά μου, δεν το άκουσα. Η οικογένεια είναι μεγάλη. Ένας μικρότερος αδελφός, παππούδες και γιαγιάδες, θείοι και ξαδέρφια και πάει λέγοντας.
Η οικογένειά αυτή ζει στα Τρίκαλα. Την ημέρα που η Ιταλία κηρύσσει τον πόλεμο στην Ελλάδα το 1940, η Ρεβέκκα είναι αισίως δώδεκα χρονών. Μια εφηβεία που σημαδεύεται από την ανατάραξη του κόσμου όλου: διώξεις και φυλακίσεις, αντίσταση, πορείες, φιλίες και έρωτες, θύμησες και λησμονιές, προδοσίες και αποχωρισμοί.
Η πρωτοπρόσωπη αφήγηση της Ρεβέκκας ζωντανεύει την εποχή που σημάδεψε περισσότερο την Ελλάδα του περασμένου αιώνα. Οι Ρεβέκκες είναι σήμερα γιαγιάδες και παππούδες, διαπαιδαγώγησαν τους σημερινούς 50άρηδες και έχουν εγγόνια τους σημερινούς 20άρηδες. Η Κατοχή είναι 80 χρόνια πίσω κι όμως είναι τόσο δίπλα σου, ανασαίνει τόσο κοντά σου και την επιρροή της την βλέπεις τόσο παντού πλάι σου, που θα σε εκπλήξει πόσο εύκολα το 1940 γεννά το 2019. Ναι, ξέρω, τώρα στην εποχή της ταμπλέτας και της ατομικής οθόνης, εκείνα σου μοιάζουν πολύ μακρινά και κάποιοι ίσως εξυπνακίσουν σε στυλ “τι με ενδιαφέρει δε θα ξέρεις γιατί ζεις αυτό που τώρα ζεις, δε θα μπορείς να το εξηγήσεις, να το ερμηνεύσεις και άρα -αυτό είναι το χειρότερο- δε θα μπορέσεις αυτό το τώρα να το πας παρακάτω με έναν τρόπο που να σου μιλάει.
Η Μαρούλα Κλιάφα γράφει με την αμεσότητα της Άλκης Ζέη και της Ζωρζ Σαρή, η Ρεβέκκα μιλάει άλλοτε με την απλότητα και την παιδική αθωότητα της Άννας Φρανκ και άλλοτε με την σωρευτική πυκνότητα ενός ώριμου ενήλικα της εποχής. Το σχεδόν αυτό ημερολόγιο της Ρεβέκκας λειτουργεί παραπάνω από υπενθυμιστικά ή υπαινικτικά για εκείνη την εποχή, την σκληρότητα (ειδικά για τα παιδιά) και τις πληγές της. Είναι μια καλοδιάβαστη, περιεκτική ημιδραματική αναπαράσταση εκείνου του κόσμου, εδώ, στο τώρα, μια συμφωνία μεταξύ ζωής και πολέμου, μεταξύ ελπίδας και ολέθρου, μεταξύ αντίστασης και απώλειας, μεταξύ “Αυτός ο Απρίλης θα είναι ο πιο θλιμμένος Απρίλης που έχω ζήσει” και “άραγε θα ζήσουμε να δούμε την λευτεριά;”.
Ένα νεανικό μυθιστόρημα μυθοπλασίας, με αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία, μια ιστορία ενηλικίωσης με φόντο σκληρό. Για παιδιά από 11 ετών.
Επανέκδοση από τις εκδόσεις Πατάκη του μυθιστορήματος του 2011.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | |
---|---|
Τίτλος: | Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα |
Συγγραφέας: | Μαρούλα Κλιάφα |
Εκδόσεις: | Πατάκης, Οκτώβριος 2019 (α’ έκδ. 2011) |
Συλλογή: | Κύκνοι-97 |
Εξώφυλλο: | Θανάσης Γεωργίου |
Υπεύθυνη έκδοσης: | Υβόνη Καρύδη |
Διόρθωση: | Κατερίνα Βασιλοπούλου |
Σελιδοποίηση: | Κωνσταντίνος Καπένης |
Σελίδες: | 231 |
Μέγεθος: | 14 Χ 21 |
ISBN: | 978-960-16-8389-8 |