More
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    patakis_xmas banner skroutz_elniplex 405x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 405x150
    patakis_marselen banner_elniplex 405x150
    ΑρχικήΒιβλίο5-7 ετώνΜετέωρα, του Μάριου Μάζαρη (εικ.: Βασίλης Κουτσογιάννης)

    Μετέωρα, του Μάριου Μάζαρη (εικ.: Βασίλης Κουτσογιάννης)

    Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 5+ (target 6-8) – Εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά

    Θα είμαστε πάντα σαν αυτό το παζλ.

    Ο Μάριος Μάζαρης στο τρίτο του εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά, σε εικονογράφηση του Βασίλη Κουτσογιάννη. Οικογένεια, αβεβαιότητα, διαζύγιο.

    Περί τίνος πρόκειται

    Ένα κορίτσι, ένα αγόρι, δύο δίδυμα αδέρφια, τόσο διαφορετικά όμως. Όχι μόνο γιατί στον ένα αρέσουν τα κρουασάν σοκολάτας ή να ανεβαίνει σε δέντρα, ενώ στην άλλη οι λουκουμάδες με μέλι και να κολυμπάει, αλλά για πολλούς ακόμα λόγους, μικρότερους ή και σημαντικότερους. Έτσι νομίζει το κορίτσι που μας αφηγείται.

    Στον αδερφό της αρέσουν πολύ τα επίθετα. Η μέρα να είναι όμορφη. Το αυτοκίνητο γρήγορο. Το φαγητό νόστιμο. Σ’ εκείνη αρέσουν τα ταξίδια, οι φωτογραφίες, τα άλμπουμ. Καλάβρυτα, Δελφοί, Ακρόπολη. Το πιο πρόσφατο ταξίδι τους ήταν στα Μετέωρα. Όλη η οικογένεια μαζί. Τι σημαίνει μετέωρος; Ο μπαμπάς απάντησε ότι είναι αυτός που αιωρείται πάνω από το έδαφος ή ο αβέβαιος, αυτός που βρίσκεται σε αναμονή. Αβέβαιο όπως το μέλλον. Ακόμα και το φαγητό που φτιάχνεις. Κι οι βράχοι γιατί είναι αβέβαιοι; Εδώ είναι οι άνθρωποι, οι βράχοι δε θα ήταν;

    Εστιάζοντας

    Προφανώς έχουμε το πιο προσεγμένο, επιμελημένο και ρέον εικονογραφημένο βιβλίο του Μάριου Μάζαρη. Ο συγγραφέας, με αφηγήτρια το κορίτσι μιας τετραμελούς οικογένειας, παίζει αρχικά με τη διαφορετικότητα μεταξύ της ίδιας και του αδερφού της, φτάνοντας στην επίμαχη λέξη που χαρίζει και τον τίτλο της στο βιβλίο. Μετέωρα. Γεωγραφικά πρόκειται για τους γνωστούς σκουρόχρωμους βράχους έξω από την Καλαμπάκα της Θεσσαλίας. Πρακτικά, ο συγγραφέας παίρνει το αντιφατικό φαινομενικά συνταίριασμα των λέξεων μετέωρος και βράχος και δημιουργεί έναν έξυπνο παραλληλισμό περί σταθερότητας και αβεβαιότητας, ο οποίος εδράζεται σε αυτή την αντίφαση των ίδιων των βράχων. Στέρεα, αμετακίνητα, αδιαπραγμάτευτα βάθρα της ζωής μας, όπως η αγάπη της μητέρας και του πατέρα, η φροντίδα τους για εμάς, είτε ζουν μαζί, είτε όχι. Ή μετέωρα, όπως τα συναισθήματά μας, οι σκέψεις μας, η θέση μας, ο αυτοπροσδιορισμός μας, όπως οι σχέσεις των ανθρώπων, όπως όταν μαθαίνουμε ότι η μαμά και ο μπαμπάς αποφάσισαν να μένουν σε διαφορετικά σπίτια. Τότε είμαστε μετέωροι, μέχρι να επαναπροσδιοριστούν τα στιβαρά και αδιαπραγμάτευτα της ζωής μας. Γονείς που παίζουν ζαριές προσωπικής εκτόνωσης ή εκδίκησης στην πλάτη των παιδιών τους, απλά τα καταστρέφουν βήμα-βήμα με μαθηματική ακρίβεια.

    Αυτός είναι ο βράχος που γεωμετρεί η ιστορία του Μάριου Μάζαρη. Μέσα από μια συνήθη οικογενειακή συνθήκη, μια αναμενόμενη, συνειδητή ή ασυναίσθητη, σύγκριση μεταξύ δύο αδερφιών, αναδύεται έξυπνα η εξέλιξη μιας οικογένειας όπου οι γονείς, μετακινούν τα παιδιά τους από τη στιβαρότητα των βράχων στην αβεβαιότητα των μετεώρων μέχρι και πάλι να τους αποσπάσουν από αυτό το έωλο ενός διαζυγίου και να τους χαρίσουν την πρέπουσα στερεότητα. Ενδιαφέρον στοιχείο της κειμενικής και οπτικής αφήγησης είναι τα κομμάτια του παζλ, καθώς συμβολοποιούν κάθε μονάδα κάθε οικογένειας, η οποία ανεξαρτήτως δομής, εξέλιξης και συσχετισμών, οφείλει να βλέπει το παζλ της πάντα ενωμένο και σχηματισμένο.

    Ο εσωτερικός μονόλογος της μικρής αφηγήτριας και η οπτική της στα πράγματα, όπως εξελίσσονται, είναι αρκετά πειστικός. Η αφήγησή της δεν είναι φορτισμένη συναισθηματικά, δεν οδηγεί σε κάποια έτοιμα συμπεράσματα ή θέσφατα, παραχωρώντας στον αναγνώστη τη δυνατότητα να σκεφτεί και ουσιαστικά να αποθησαυρίσει τις σημαντικές όψεις της ιστορίας όπως διαμορφώθηκε και αφέθηκε στο τέλος.

    Η πλήρως απούσα ή έστω εύμορφα κεκαλυμμένη διδακτική διάσταση (πρέπει να) είναι στοίχημα για κάθε νέο συγγραφέα.

    Η εικονογράφηση του Βασίλη Κουτσογιάννη, ξεκινά από την παιδικότητα, πλαστικότητα του εξωφύλλου, συνεχίζεται στο οπτικό σημαινόμενο των δύο φοδρών με τα ατακτοποίητα και εν τέλει τακτοποιημένα κομμάτια παζλ και ασφαλώς μεταφέρει μια χειροποίητη αίσθηση σε όλο το κυρίως σώμα της ιστορίας και των εικόνων. Χρώματα μη στιβαρά, σε μια παλέτα με απαλές κυρίως αποχρώσεις και το λευκό να αποτελεί έναν καμβά κυρίαρχο, πάνω στον οποίο αποτυπώνεται η ιστορία, έτσι όπως την αναπτύσσει η οπτική αφήγηση του εικονογράφου. Μια διαφορετική προσέγγιση από το σύνηθες στυλ του Βασίλη Κουτσογιάννη που αναδεικνύει έναν άλλο τρόπο εργασίας και αντίληψης της ιστορίας.

    Για αναγνώστες από 5-5,5 περίπου ετών.

    Εκδόσεις Μεταίχμιο.

    Απόσπασμα

    Δείτε απόσπασμα εδώ

     
    TAYTOTHTA 
    Τίτλος: Μετέωρα
    Συγγραφέας:

    Μάριος Μάζαρης

    Εικονογράφος:

    Βασίλης Κουτσογιάννης

    Εκδόσεις:

    Μεταίχμιο, Οκτώβριος 2023

    Προσαρμογή εξωφύλλου:

    Δήμητρα Μηλιώρη

    Επιμέλεια:

    Θοδωρής Τσώλης

    Σελίδες:

    44

    Μέγεθος:

    23 Χ 26

    ISBN:

    978-618-03-3759-4

    Απόστολος Πάππος
    Απόστολος Πάππος
    Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1976. Νηπιαγωγός. Κάποτε έφτιαξε το ELNIPLEX. Τώρα γράφει γι' αυτό μόνο όποτε του αρέσει κάτι.
    RELATED ARTICLES

    Most Popular