More
    patakis_MHNAS EFHVEIAS banner_1068x150
    patakis_tallek_1068x150 (1)
    patakis_Grizelda banner_elniplex 1068x150
    patakis_MHNAS EFHVEIAS banner_1068x150
    patakis_tallek_1068x150 (1)
    patakis_Grizelda banner_elniplex 1068x150
    patakis_MHNAS EFHVEIAS banner_1068x150
    patakis_tallek_1068x150 (1)
    patakis_Grizelda banner_elniplex 1068x150
    patakis_MHNAS EFHVEIAS banner_405x150
    patakis_tallek_405x150 (1)
    patakis_Grizelda banner_elniplex 405x150
    ΑρχικήΒιβλίο8-11 ετώνΓιαννούλης Χαλεπάς-Παραμύθι από μάρμαρο, της Μαριάννας Κουμαριανού (εικ.: Φίλιππος Φωτιάδης)

    Γιαννούλης Χαλεπάς-Παραμύθι από μάρμαρο, της Μαριάννας Κουμαριανού (εικ.: Φίλιππος Φωτιάδης)

    Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 9+ (target 10-14) – Λογοτεχνία για παιδιά

    Ο Γιαννούλης Χαλεπάς γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1851 στον Πύργο της Τήνου, στον κόσμο των ανθρώπων, αλλά ήταν πλασμένος από το υλικό των παραμυθιών∙ έπλαθε στο μάρμαρο τα όνειρά του κι εκεί απελευθέρωνε τη φαντασία του.
    Βασιλική Τζόκα, επιμελήτρια σειράς και υπεύθυνη έκδοσης

    Το θαυμάσιο graphic novel των Θανάση Πέτρου και Δημήτρη Βανέλλη Γιαννούλης Χαλεπάς. Ο μύθος της νεοελληνικής γλυπτικής είχε φέρει τον Έλληνα γλύπτη στο προσκήνιο των βιβλίων που απευθύνονται -και- σε παιδιά, αφού μέχρι και πριν λίγα χρόνια, ο Χαλεπάς ήταν μια προσωπικότητα που δεν κατευθυνόταν προς αυτά. Πιστεύω ότι αυτό οφειλόταν στο ψυχικό βάρος που κουβαλούσε η ιστορία του -μανιοκατάθλιψη, φρενοκομείο, σχέση με γονείς του, ματαιώσεις- και θεωρούνταν ακατάλληλη για παιδιά.

    Τον συμπεριέλαβε και η Αγγελική Δαρλάση στο Οι Μεγάλοι… μικροί: Οι καλλιτέχνες με άλλους κορυφαίους καλλιτέχνες∙ και κάπου εκεί νομίζω ότι η κορυφαία προσωπικότητα του Γιαννούλη Χαλεπά εγκαθιδρύθηκε στις σημειώσεις πολλών συγγραφέων. Και ορθότατα.

    Το βιβλίο «Γιαννούλης Χαλεπάς – Παραμύθι από μάρμαρο» της Μαριάννας Κουμαριανού είναι το πέμπτο βιβλίο της σειράς Μικρές ιστορίες για Μεγάλα γεγονότα των εκδόσεων Καλέντη, μιας καλαίσθητης και προσεγμένης σειράς που επιμελείται η Βασιλική Τζόκα και έχει πραγματικό λόγο ύπαρξης αφού πέραν των γνώσεων και της Ιστορίας, καταθέτει υψηλού επιπέδου γλώσσα και αισθητική.

    Η Μαριάννα Κουμαριανού, στην οποία αυτή η φόρμα ταιριάζει πάνω απ’ όλα, πιάνει τη ζωή του “Έλληνα Ροντέν” από τα παιδικά του χρόνια και την οδηγεί μέχρι το τέλος. Στην Τήνο των ανέμων, των βράχων και των γυναικών που γνέθουν το μαλλί στις πεζούλες, εκεί γεννήθηκε το 1851 ο κατόπιν σαλός, ο τρελοαίματος, ο ζωντανόνεκρος των Κυκλάδων που η ζωή του στοιχειώνει, εφορμά, παραδειγματίζει, συγκλονίζει. Στον φημισμένο Πύργο της Τήνου, την γη καλλιτεχνών και μαρμαράδων. Του μαρμάρου οι σμιλευτές οι περιζήτητοι σε όλον τον κόσμο.

    Ο πατέρας του, μαρμαροτεχνίτης ξακουστός, πρώτος αυτός συνέτριψε το όνειρο του γιου του∙ να γίνει κάτι άλλο από τον ίδιο, να μην τον φάει η σκόνη και η τέχνη, να γίνει έμπορος, να ‘χει λεφτά. Προσπάθησε ο Γιαννούλης. Μα από νωρίς είχε μισήσει τις φυλακές για να ανεχτεί αυτήν τη ζωή. Για το μάρμαρο είχε γεννηθεί. Σπουδές στην Αθήνα, υποτροφίες στο Μόναχο. Η καλλιτεχνική ιδιοφυΐα του αρχίζει να καθηλώνει. Η φήμη του ταξιδεύει. Ωραία Κοιμωμένη, Φιλοστοργία, διακρίσεις. Τα πρώτα εμπόδια. Το τέλος της κρατικής βοήθειας, οι λίγοι φίλοι, η επιστροφή στην Τήνο. Η ψυχική οδύνη, η διάλυση του καλλιτέχνη, ο εγκλεισμός, η απομόνωση, η επιστροφή, ο θάνατος της μητέρας του, η απελευθέρωση, ο οργασμός δημιουργίας, το κάπως χαρούμενο τέλος.

    Αν το στοίχημα είναι να γνωρίσεις διαστάσεις της προσωπικότητας του Χαλεπά, η συγγραφέας το κερδίζει. Στα κατά βάση βιβλία γνώσεων αυτός είναι ο πυρήνας. Ωστόσο, νομίζω ότι η φροντισμένη, λυρική γλώσσα, εμποτισμένη από εσωτερικές σκέψεις της συγγραφέα και πλήθος εικόνων που ανασηκώνουν λίγο την εποχή και ξεθαμπώνουν τις θολές μας γνώσεις για τον κόσμο του Τήνιου γλύπτη, είναι εξίσου σημαντικό στοίχημα. Αν οι Έλληνες συγγραφείς είναι γλωσσόπληκτοι και  θεωρούν δευτερεύουσα την ιστορία τους και την πλοκή τους, εν προκειμένω έχουμε μια ισορροπία μεταξύ της ιστορίας (που την γνωρίζουμε, δεν μας αιφνιδιάζει) και της γλώσσας, όπου κανένα δεν επιβάλλεται στο άλλο, καθιστώντας το άνισο.

    Κάπως έτσι, μαζί με τα ασπρόμαυρα σκίτσα από τα απομεινάρια μιας ζωής και μιας μέρας του Χαλεπά από τον καλλιτέχνη Φίλιππο Φωτιάδη που τόσο ταιριαστά αναδύονται στις σελίδες, έχουμε ένα βιβλίο που γεύεσαι και χαίρεσαι∙ με τον τρόπο που συστήνει τον Έλληνα γλύπτη -και- στα παιδιά, με τον τρόπο που κουνά τη ζωή του σαν φιγούρα σε θέατρο σκιών πίσω από το φωτισμένο πανί.

    Το εξώφυλλο είναι απολαυστικό.

    Μικρές ιστορίες για Μεγάλα γεγονότα

    Για αναγνώστες από 9 ετών.

    Εκδόσεις Καλέντη.

    Απόσπασμα

    Με μια ματιά

    • Η φροντισμένη, λυρική γλώσσα, εμποτισμένη από εσωτερικές σκέψεις της συγγραφέα και πλήθος εικόνων που ανασηκώνουν λίγο την εποχή και ξεθαμπώνουν τις θολές μας γνώσεις για τον κόσμο του Τήνιου γλύπτη, είναι εξίσου σημαντικό στοίχημα. Αν οι Έλληνες συγγραφείς είναι γλωσσόπληκτοι και  θεωρούν δευτερεύουσα την ιστορία τους και την πλοκή τους, εν προκειμένω έχουμε μια ισορροπία μεταξύ της ιστορίας (που την γνωρίζουμε, δεν μας αιφνιδιάζει) και της γλώσσας, όπου κανένα δεν επιβάλλεται στο άλλο, καθιστώντας το άνισο.

    Το Soundtrack του βιβλίου

    Όταν Έρχονται Τα Σύννεφα – Μάνος Χατζιδάκις

    Γιάννης Σπανός – Η Μπαλάντα της Καίτης

    Ηλίας Ανδριόπουλος – Αμέριμνος άνεμος

    TAYTOTHTA
    Τίτλος: Γιαννούλης Χαλεπάς-Παραμύθι από μάρμαρο
    Συγγραφέας: Μαριάννα Κουμαριανού
    Εικονογράφος: Φίλιππος Φωτιάδης
    Εκδόσεις: Καλέντη, Απρίλιος 2021
    Μακέτα εξωφύλλου: Βασιλική Τζόκα
    Επιμέλεια- Σχεδ. σειράς: Βασιλική Τζόκα
    Επεξεργασία εικόνων: INDIGO GRAPHICS
    Σελίδες: 104
    Μέγεθος: 13 Χ 18
    ISBN: 978-960-594-082-9

     

    Απόστολος Πάππος
    Απόστολος Πάππος
    Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1976. Νηπιαγωγός. Κάποτε έφτιαξε το ELNIPLEX. Τώρα γράφει γι' αυτό μόνο όποτε του αρέσει κάτι.
    RELATED ARTICLES

    Most Popular