Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 9-10+ (target 11-17) – Εικονογραφημένο βιβλίο γνώσεων για παιδιά+
Οι ιστορίες που μου διηγούνταν ο πατέρας μου απλώθηκαν και συνδέθηκαν με ιστορίες ανθρώπων που δε γνώρισα. Όλες όμως είναι κομμάτια ενός παζλ από γεγονότα, μαρτυρίες και αναμνήσεις, ιστορικές μελέτες και λογοτεχνικά κείμενα, φωτογραφίες, κινηματογραφημένα ντοκουμέντα, τόπους μνήμης που επισκέφτηκα. Όλα αυτά συναρμολογήθηκαν και φτιάχτηκε το βιβλίο που θα διαβάσεις
Μαρίζα Ντεκάστρο, σελ. 9
Η Μαρίζα Ντεκάστρο και ο Αχιλλέας Ραζής σε ένα άρτιο βιβλίο γνώσεων για τα έξι χρόνια και μία ημέρα που συγκλόνισαν τον κόσμο.
Περί τίνος πρόκειται
1 Σεπτεμβρίου 1939 – 2 Σεπτεμβρίου 1945.
Έξι χρόνια και μια μέρα, δηλαδή 2194 ημέρες που στοίχειωσαν τον κόσμο. Είναι παράξενο αλλά τα συντριπτικά γεγονότα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μοιάζουν τόσο πίσω μας, μα είναι τόσο κοντά μας κι οι άνθρωποι σήμερα μοιάζουν, λίγες γενιές μετά, να ξεχνούν εύκολα, λες κι η ανθρωπότητα μπορεί να σηκώσει μέσα σε έναν αιώνα νέα Άουσβιτς, νέα κίτρινα περιβραχιόνια, νέες κατοχές, πείνες, εκτελέσεις, τέτοιες ολιστικές αποσυναρμολογήσεις του αν αυτό είναι ο άνθρωπος, τα οποία με την τεχνολογία του σήμερα, θα κάνουν τον Β’ Παγκόσμιο να μοιάζει με μακρινή ανάμνηση.
Στον πόλεμο αυτόν πήγε ο παππούς μου και τα αδέρφια του και οι συνομήλικοι συγχωριανοί του. Και άλλος κόσμος. Ο παππούς πέθανε το 2007, στα 93 του. Αλλά ήμουν ήδη αρκετά μεγάλος και είχα ακούσει τις φτωχές του ιστορίες και κυρίως άλλων που μπορούσαν να τα πουν καλύτερα από τον ταπεινό παππού. Τόσο κοντά μας είναι αυτός ο τόσο παλιός πόλεμος. Και τόσο κοντά μας μπορεί να έρθει αν κάνουμε τα ίδια λάθη. Γιατί όλοι παίζουμε στη σκακιέρα, στη θεατρική σκηνή, είμαστε πιόνια, και κάποτε μπορούμε να μην είμαστε εντελώς άβουλα, όπως στάθηκε μεγάλη μερίδα των Ευρωπαίων τότε, δω κι εκεί.
Η Μαρίζα Ντεκάστρο ξέρει εκείνον τον πόλεμο από την οικογένειά της και από μαρτυρίες ανθρώπων που τον έζησαν και της μίλησαν, αλλά και έγραψαν για εκείνα τα χρόνια. Το έρεβος στην Ευρώπη πέφτει από το 1914 και τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο που θα κρατούσε λίγο αλλά κράτησε τέσσερα χρόνια για να μην πω ότι τελείωσε το 1945, καθώς ο μεσοπόλεμος έμοιαζε σαν περίοδος προετοιμασίας για το δεύτερο ημίχρονο, το οριστικό ξεκαθάρισμα της μεγάλης σύγκρουσης.
Είναι ένα άρτιο βιβλίο γνώσεων, όπως το προ εξαετίας αδερφάκι του,2651 ημέρες δικτατορίας (Μεταίχμιο, 2018). Η συγγραφέας οικοδομεί ένα στιβαρό σενάριο, το οποίο υλοποιεί στο ακέραιο με θεμέλια την ιστορική ακρίβεια, την ελκυστική μετάδοση της γνώσης στον αναγνώστη, την αποφυγή περιττολογιών και την αγαστή συνύπαρξη με το πλούσιο οπτικό υλικό που αναμφίβολα ενδυναμώνει την κειμενική διεισδυτικότητα. Η συναρμογή του πληροφοριακού υλικού και της ιστορικής καταγραφής των γεγονότων με την εικονογράφηση του Αχιλλέα Ραζή είναι παραπάνω από αρμονική. Παράλληλα, διακρίνει γρήγορα κανείς το επιτυχές αποτέλεσμα της προσπάθειας της συγγραφέα να δαμάσει τη χαοτικότητα της πιο δραματικής ιστορικής περιόδου του τελευταίου αιώνα και να διαχειριστεί με ψυχραιμία και όση αποστασιοποίηση χωράει το συναισθηματικό φορτίο των γεγονότων.
Μικρά κείμενα, συμπυκνωμένης αφήγησης, πιάνουν το νήμα από την αρχή και το ξετυλίγουν με πληρότητα, σε μικρά κεφάλαια, με τακτούς τίτλους και υποκεφάλαια, διαχωρίζοντας συχνά τα μεγάλα κείμενα, με χάρτες, συνθήματα και ρήσεις της εποχής, με ένα χρονολόγιο που διατρέχει ένα ευρύ φάσμα γεγονότων και προσώπων, όχι μόνο στο πολιτικό και πολεμικό πεδίο, αλλά στον πολιτισμό, στη δημιουργία, στον κόσμο που κινούνταν παράλληλα με τη φρίκη.
Η ανθολόγηση αποσπασμάτων σημαντικών μυθιστορημάτων, δοκιμίων, μαρτυριών, στη ροή και ως μέρος της αφήγησης, εκτείνουν το εύρος της γνώσης στην αισθητική και το κύρος της λογοτεχνίας, του προσωπικού βιώματος, της ιστορικής καταγραφής. Από το Όταν έφυγαν τα αγάλματα, της Αγγελικής Δαρλάση, Ο πόλεμος που έσωσε τη ζωή μου, της Κίμπερλι Μπρουμπέικερ Μπράντλεϊ και το Κάπου λάμπει ο ήλιος, του Μάικλ Γκρούενμπαουμ, μέχρι Μπρεχτ, Ελύτη, Σικελιανό, Ψαθά, Αξιώτη.
Η εικονογράφηση του Αχιλλέα Ραζή είναι ένα καταιγιστικό καλειδοσκόπιο συναισθημάτων, οπτικής έκτασης, ένας ταιριαστός, καλαίσθητος εικονογραφικός κυματισμός που αναδεικνύει γεγονότα, πληροφορίες και την πλούσια γνώση του κειμένου. Από τις πλέον ιδανικές περιπτώσεις δημιουργών για να συνοδοιπορήσουν με ένα τέτοιο βιβλίο.
Η αξία τέτοιων βιβλίων δεν βρίσκεται μόνο στο γεγονός ότι αποτελούν μια ηχηρή υπενθύμιση του τρόπου και της καλαισθησίας με τα οποία θα έπρεπε να στήνονται τα σχολικά βιβλία ιστορίας, ούτε στην προφανή παροχή γνώσεων προς τον μικρότερο ή μεγαλύτερο αναγνώστη με ελκυστικό τρόπο, μακριά από τις στείρες παραθέσεις. Πέρα από αυτά, είναι ξεκάθαρη υπόμνηση για τον τρόπο με τον οποίο στήνονται και δουλεύονται βιβλία γνώσεων που απαιτούν έρευνα, συγκέντρωση υλικού, ιστορικό έλεγχο και ώρες δουλειάς και ασφαλώς μια σθεναρή κωδωνοκρουσία τι σε περιμένει, ανθρωπάκο, αν τολμήσεις να αφήσεις λίγο ακόμα τα γκέμια από τα άλογα που σε τρέχουν κατευθείαν προς τον όλεθρο.
Ηλικίες; Από 10 περίπου ετών και για όλη τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εύκολα.
Για το βιβλίο υπάρχει διαθέσιμο πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό.
Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Απόσπασμα
Δείτε απόσπασμα εδώ
TAYTOTHTA | |
---|---|
Τίτλος: | 2194 ημέρες πολέμου: 1 Σεπτεμβρίου 1939-2 Σεπτεμβρίου 1945 |
Συγγραφέας: | |
Εικονογράφος: | |
Εκδόσεις: | Μεταίχμιο, Οκτώβριος 2024 |
Επιστημονική θεώρηση: | Άννα-Μαρία Δρουμπούκη |
Διορθώσεις: | Θοδωρής Τσώλης |
Σελίδες: | 108 |
Μέγεθος: | 17,2 X 24
|
ISBN: | 978-618-03-3213-1 |