Η τέχνη έχει κερδίσει πολλούς πόντους στο βιβλίο γνώσεων για παιδιά και ακόμα μεγαλύτερο έχουν κερδίσει οι βιογραφίες ή οι ανθολογίες γνωστών και σπουδαίων προσωπικοτήτων. Όμως εδώ έχουμε κάτι αρκετά διαφορετικό από όσα κυκλοφορούν. Ενώ τα βιβλία αυτά πατάνε στη ζωή διάσημων ζωγράφων προσπαθώντας να τους βιογραφήσουν, το κάνουν με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο. Εξηγούμαι: πρώτον δεν παρατίθεται τίποτε αχρείαστο και περιττό. Ξεκάθαρος στόχος των βιβλίων δεν είναι να μας γνωρίσουν απλώς τι έκανε ο Βαν Γκογκ ή να μας πει δυο λόγια για τους πίνακές του. Τα βιβλία της Λούσι Μπράουνριτζ προσπαθούν και επιτυγχάνουν στο ακέραιο την βασική αποστολή τους: μέσα από τη ζωή του Βαν Γκογκ (και στο δεύτερο βιβλίο της Φρίντα Κάλο) αναδεικνύουν πώς εξελίχθηκε η πορεία του ως ζωγράφος, πώς έχτισε σταδιακά το προσωπικό του ύφος, ποιοι παράγοντες τον επηρέασαν, πώς έσμιξε με τους ιμπρεσιονιστές και πώς αυτοί σφράγισαν το στυλ του στο Παρίσι, γιατί μετακόμισε στην Αρλ και πώς άρχισε να ζωγραφίζει μανιωδώς, ποια συναισθήματα τον οδήγησαν σε συγκεκριμένες αποτυπώσεις, γιατί περπατούσε μέσα σε τοπία ή παρατηρούσε ανθρώπους να εργάζονται στα σταροχώραφα.
Έτσι, το βάρος μετατίθεται στο πώς δομήθηκε αλλά και πώς μεταβαλλόταν το στυλ του καλλιτέχνη, πώς αυτό εκφράστηκε μέσα από συγκεκριμένα έργα τα οποία τοποθετούνται αυτούσια σε ευκρινείς μικρογραφίες μέσα στο περιβάλλον δράσης του Βαν Γκογκ.
Με την ίδια ακριβώς αντίληψη, η Μπράουνριτζ ακολουθεί την ζωή της αυτοδίδακτης Μαγδαλένα ντελ Κάρμεν Φρίντα ι Καλντερόν, κατά κόσμον Φρίντα Κάλο, τον τρόπο που τα συναισθήματα και η ψυχική της διάθεση καθοδηγούσαν τα πρώτα έργα της, τον έρωτα και τον γάμο της με τον φημισμένο ζωγράφο Ντιέγκο Ριβέρα, την επιμονή της για την ζωγραφική, την μετακόμισή της στις Η.Π.Α., την νοσταλγία της για το Μεξικό, το ταξίδι της στο Παρίσι και την γνωριμία της με τον Αντρέ Μπρετόν και την επιστροφή στο Μεξικό μέχρι το τέλος της σύντομης σχετικά ζωής της. Με τον ίδιο τρόπο με το βιβλίο για τον Βαν Γκογκ παρακολουθούμε βήμα βήμα, με καθαρότητα και σαφήνεια, την εξέλιξη του στυλ και της σκέψης της, καθώς συνοδοιπορούμε με τα πιο σημαντικά έργα της.
Έξοχη δουλειά, τουλάχιστον εφάμιλλη με το κείμενο έχει κάνει η Sandra Dieckmann η οποία βηματίζει υπέροχα πλάι στο στυλ και το έργο του βιογραφούμενου προσώπου, επιλέγοντας αντίστοιχη χρωματική παλέτα και τόνους κοντά στα αγαπημένα τους χρώματα και αποδίδοντας μια αυθεντική αίσθηση Βανγκογκικής και Φριντακαλικής τέχνης. Πολύ ιδιαίτερο αποτέλεσμα.
Πρόκειται για πολύ ουσιαστικά, μεστά βιβλία τέχνης, πορτρέτα ζωής και έργου, τα οποία θα αποτελέσουν πρώτης τάξης γνωριμία με τη ζωή και κυρίως με το έργο σπουδαίων καλλιτεχνών. Γιατί μετά τον Βαν Γκογκ και την Κάλο, βλέπω να έρχεται Κλιμτ και Μονέ και να συμπληρώνουμε ένα θαυμάσιο καρέ.
Μετάφραση της Βίκυς Κατσαρού.
Για παιδιά περίπου 4-8 ετών.
Εκδόσεις Διόπτρα.
Διακρίσεις
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | |
---|---|
Τίτλος: | Βίνσεντ Βαν Γκογκ, Φρίντα Κάλο |
Τίτλος πρωτοτύπου: | Portrait of an artist – Vincent van Gogh
Portrait of an artist – Frida Kahlo
|
Συγγραφέας: | Lucy Brownridge |
Εικονογράφηση: | Sandra Dieckmann |
Σειρά: | Πορτρέτα Ζωγράφων |
Μετάφραση: |
Βίκυ Κατσαρού
|
Εκδόσεις: | Διόπτρα, Ιανουάριος 2020 |
Επιμέλεια: | Μαρία Παναγοπούλου |
Ηλ. σελιδοποίηση: | Ηλίας Σούφρας |
Σελίδες: | 32 |
Μέγεθος: | 22 Χ 26 |
ISBN: | 978-960-605-866-0 978-960-605-867-7 |