Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 10+ (target 12-16) – Λογοτεχνία για παιδιά και νέους
γορίλλας < ελληνιστικό ενδογενές δάνειο από το νεολατινικό gorilla. Στα αρχαία ελληνικά η λέξη συναντάται στον πληθυντικό (Γόριλλαι) σημαίνουσα μια δασύτριχο φυλή όπου πλειοψηφούσαν καταφανώς οι γυναίκες (περισσότερα εδώ).
Η Σάλλυ Τζόουνς είναι η αφηγήτρια αυτής της ιστορίας. Είναι εξαιρετική μηχανικός πλοίων και σκακίστρια, γνωρίζει ανάγνωση και γραφή κι όλα αυτά είναι αξιοθαύμαστα αν σκεφτεί κανείς ότι είναι γορίλλας.
Η Σάλλυ Τζόουνς έχοντας απαχθεί από τη ζούγκλα της Αφρικής και πουληθεί στην Κωνσταντινούπολη, άλλαξε πολλούς ιδιοκτήτες, μέχρι να καταλήξει στον ναυτικό Χένρυ Κόσκελα, τον οποίο της αρέσει να αποκαλεί Μάστορα. Μαζί απολάμβαναν την αλμύρα της θάλασσας στο φορτηγό τους πλοίο Hudson Queen, μέχρι τη στιγμή που ο Μάστορας δέχεται τη μεταφορά ενός φορτίου πλακιδίων από έναν ύποπτο κατά τη γνώμη της Σάλλυ Τζόουνς, τύπο, τον Άλφονς Μορρό.
Τα γεγονότα εξελίσσονται ραγδαία, το φορτίο με τα πλακίδια αποδεικνύεται παράνομη διακίνηση όπλων, το πλοίο βυθίζεται κι ο Μάστορας κατηγορείται άδικα για τη δολοφονία του Μορρό, του οποίου το πτώμα υποτίθεται ότι χάθηκε στα νερά του ποταμού Τάγου, και καταδικάζεται σε 25 χρόνια φυλάκιση. Η Σάλλυ Τζόουνς είναι πλέον για όλους ο Γορίλλας του Δολοφόνου. Μόνη και κυνηγημένη από τον αστυνόμο Γκαρρέττα τριγυρνάει στις στέγες των σπιτιών της Λισαβόνας ώσπου βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι της Άννας Μολίνα. Η Άννα δένεται με τη Σάλλυ Τζόουνς, την παρηγορεί με τη μελωδική φωνή της, τη φροντίζει και την προστατεύει. Τη γνωρίζει μάλιστα στον ηλικιωμένο σπιτονοικοκύρη της, τον Λουίτζι Φιντάρντο ο οποίος την μυεί στην τέχνη της επισκευής μουσικών οργάνων.
Όμως η Σάλλυ Τζόουνς δεν παύει να σκέφτεται τον Μάστορα κι όταν μαθαίνει ότι ο Μορρό δεν είναι νεκρός αλλά κρύβεται κάπου στην Άπω Ανατολή, ξεκινά ένα ταξίδι για να αποδείξει την αθωότητα του φίλου της. Καταφέρνει να ξεφύγει από τον αστυνόμο Γκαρρέττα που την καταδιώκει και μπαρκάρει σε ένα πλοίο. Κι ενώ βρίσκεται τόσο κοντά στον εντοπισμό του Μορρό, προδίδεται από τον μηχανικό του πλοίου και καταλήγει στο παλάτι του φιλόμουσου Μαχαραγιά του Μπαπούρ. Ο καιρός περνάει κι ενώ η Σάλλυ Τζόουνς σχεδιάζει να κλέψει το αεροπλάνο του Μαχαραγιά και να δραπετεύσει, εμφανίζεται η Άννα ως επίσημη καλεσμένη του παλατιού. Δεν είναι πλέον μια άσημη εργάτρια αλλά μια πασίγνωστη τραγουδίστρια κι έχει μαγέψει τον Μαχαραγιά με την υπέροχη φωνή της.
Οι δυο τους μετά από πολλές περιπέτειες καταφέρνουν να εντοπίσουν τα ίχνη του Μορρό ο οποίος βαριά άρρωστος κατευθύνεται προς τη Λισαβόνα για να αποκαταστήσει την αλήθεια αλλά και να επισκεφτεί για τελευταία φορά τον τάφο της αγαπημένης του αρραβωνιαστικιάς. Η δολοφονίας της άλλωστε, όπως εντέλει αποκαλύπτεται, ήταν το κομβικό σημείο για την πορεία της ζωής του και τη συμμετοχή του στη Φιλοβασιλική Αδερφότητα, οργάνωση η οποία σχεδίαζε την κατάλυση της δημοκρατίας στη Λισαβόνα. Ο Μορρό όμως, δολοφονείται από τον Γκαρρέτττα κι η διαλεύκανση της υπόθεσης είναι πλέον στα χέρια του επιθεωρητή Φερνάο Ουμπελίνο.
Ογδόντα κεφάλαια και περισσότερες από 600 σελίδες χρειάστηκε ο βραβευμένος Σουηδός συγγραφέας και εικονογράφος Γιάκομπ Βεγκέλιους για να ολοκληρώσει την ιστορία κι είναι αλήθεια ότι δεν περισσεύει ούτε μια λέξη από το συναρπαστικό αυτό μυθιστόρημα. Η πολυτάλαντη κι αξιαγάπητη Σάλλυ Τζόουνς ως αφηγήτρια είναι καθηλωτική. Η διεισδυτική ματιά της, η αφοσίωσή της και ο καθαρός τρόπος που αντιμετωπίζει τους ανθρώπους με όλες τις αρετές και τις αδυναμίες τους είναι άκρως γοητευτικός. Η ίδια άλλωστε κερδίζει τους αναγνώστες από τις πρώτες κιόλας αράδες του βιβλίου ως πρώιμη φεμινιστική περσόνα σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο, η οποία γράφει στην παλιά γραφομηχανή Underwood No. 5 του 1908 που η ίδια επισκεύασε, την ιστορία του Κοσκέλα για να ξορκίσει τους εφιάλτες της.
Ο γορίλλας του δολοφόνου είναι ένα παραμυθένιο αφήγημα με απτά κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά στοιχεία τέλεια ενορχηστρωμένα μέσα στην πλοκή του. Η/Ο αναγνώστρια/ης αιχμαλωτίζεται από την διαρκή εναλλαγή αλλά και την αβίαστη εμβάθυνση στις ηθογραφίες. Μικρές ανθρώπινες ιστορίες αρμονικά εγκιβωτισμένες έχουν να πουν πολλά για την απληστία, την εξουσία, τη γυναικεία κακοποίηση αλλά και την πίστη, τη δύναμη της μουσικής, την αξία της αγάπης και της δικαιοσύνης. Οι περιγραφές είναι γλαφυρές γεμάτες αναφορές σε ενδιαφέροντα πολιτιστικά στοιχεία όπως για παράδειγμα η ανταλλαγή τουρμπανιών ως ένδειξη αιώνιας πίστης και φιλίας.
Περισσότερες από εκατό ασπρόμαυρες εικόνες συμπληρώνουν την αφήγηση. Οι ολοσέλιδες, κομίστικες απεικονίσεις των χαρακτήρων στις πρώτες σελίδες του βιβλίου είναι εκπληκτικές. Οι αναγνώστες έχουν την ευκαιρία να συνδέσουν την αφήγηση με τα πρόσωπα θαυμάζοντας τις μικρές εκείνες λεπτομέρειες οι οποίες λένε πολλά για την προσωπικότητά τους όπως για παράδειγμα το βιβλίο του Γκάντι το οποίο κρατά η μητέρα του Μαχαραγιά.
Ο γορίλας του δολοφόνου εκθειάστηκε από τον ξένο τύπο κι όχι άδικα. Είναι ένα ευφυές, ατμοσφαιρικό, συναρπαστικό μυθιστόρημα καθηλωτικό ως την τελευταία του σελίδα.
Για αναγνώστες από 10 ετών.
Εκδόσεις Πατάκη.
Απόσπασμα
Διαβάστε απόσπασμα εδώ
Διακρίσεις
Για τον «Γορίλλα του δολοφόνου» ο Βεγκέλιους έχει τιμηθεί στη Σουηδία με το August Prize για το Καλύτερο Παιδικό Βιβλίο και με το Βραβείο Παιδικής και Νεανικής Λογοτεχνίας του Nordic Council, ενώτο βιβλίο συμπεριλήφθηκε στη Λίστα White Ravens της Διεθνούς Βιβλιοθήκης Νεότητας του Μονάχου. Απέσπασε επίσης το βραβείο Mildred L. Batchelder, με το οποίο η Αμερικανική Ένωση Βιβλιοθηκών τιμά έναν αμερικανικό εκδοτικό οίκο για το καλύτερο ξενόγλωσσο παιδικό βιβλίο του περασμένου έτους που μεταφράστηκε και εκδόθηκε στην αγγλική.
Με μια ματιά
- Ο γορίλλας του δολοφόνου είναι ένα παραμυθένιο αφήγημα με απτά κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά στοιχεία τέλεια ενορχηστρωμένα μέσα στην πλοκή του. Η/Ο αναγνώστρια/ης αιχμαλωτίζεται από την διαρκή εναλλαγή αλλά και την αβίαστη εμβάθυνση στις ηθογραφίες. Μικρές ανθρώπινες ιστορίες αρμονικά εγκιβωτισμένες έχουν να πουν πολλά για την απληστία, την εξουσία, τη γυναικεία κακοποίηση αλλά και την πίστη, τη δύναμη της μουσικής, την αξία της αγάπης και της δικαιοσύνης. Οι περιγραφές είναι γλαφυρές γεμάτες αναφορές σε ενδιαφέροντα πολιτιστικά στοιχεία όπως για παράδειγμα η ανταλλαγή τουρμπανιών ως ένδειξη αιώνιας πίστης και φιλίας.
- Οι ολοσέλιδες, κομίστικες απεικονίσεις των χαρακτήρων στις πρώτες σελίδες του βιβλίου είναι εκπληκτικές. Οι αναγνώστες έχουν την ευκαιρία να συνδέσουν την αφήγηση με τα πρόσωπα θαυμάζοντας τις μικρές εκείνες λεπτομέρειες οι οποίες λένε πολλά για την προσωπικότητά τους όπως για παράδειγμα το βιβλίο του Γκάντι το οποίο κρατά η μητέρα του Μαχαραγιά.
Το Soundtrack του βιβλίου
Μάνος Χατζιδάκις – για την Αντιγόνη του Jean Anouilh
Μυστικά παραμύθια-Γ. Βαρσαμάκης
Somebody That I Used To Know-Gotye
Bitty Boppy Betty- Pink Martini
TAYTOTHTA | |
---|---|
Τίτλος: | Ο γορίλλας του δολοφόνου |
Τίτλος πρωτοτύπου: | Mördarens apa |
Συγγραφέας: | Γιάκομπ Βεγκέλιους |
Εικονογράφος: | Γιάκομπ Βεγκέλιους |
Εκδόσεις: | Πατάκη, Ιούνιος 2021 |
Μετάφραση: | Μαρία Αγγελίδου, Άγγελος Αγγελίδης |
Διορθώσεις: | Ελένη Δραγώνα |
Σελιδοποίηση: | Σπυριδούλα Βονίτση |
Σελίδες: | 600 |
Μέγεθος: | 14 Χ 21 |
ISBN: | 978-960-16-9248-7 |