“… γιατί ο άνθρωπος πρέπει να είναι πάντα εφοδιασμένος με βιβλία, πάνω από ένα, έτσι ώστε να έχει το κατάλληλο για κάθε περίσταση.”
Η κουλτούρα της μεγαλόφωνης, δια ζώσης ανάγνωσης βιβλίων σε άλλους υπάρχει αρκετά χρόνια σε κάποιες χώρες του δυτικού κόσμου, αλλά σε περιορισμένη κλίμακα. Αν το σκεφτείς, το ανθρώπινο είδος εκπαιδεύτηκε να ακούει ή να αφηγείται ιστορίες σε άλλους που -ίσως- δεν μπορούσαν: είτε γιατί ήταν πολύ μικροί για να μπορούν να διαβάσουν, είτε γιατί ήταν αρκετά μεγάλοι, είτε γιατί έχασαν κάποια στιγμή την δυνατότητα ανάγνωσης (τύφλωση κ.α.), είτε, τέλος, γιατί ήταν ωραίο πάντοτε να μαζεύεσαι γύρω από κάποιον που ξέρει να λέει ιστορίες και να τις χρωματίζει εντυπωσιακά, δίχως να δαγκώνει τις λέξεις, δίχως να τρώει τα γεγονότα. Το έκαναν οι γιαγιάδες παλιότερα, το έκαναν οι παραμυθάδες, περιπλανώμενοι και μη, σε γιορτές και πανηγύρια, αργότερα κάποιοι αφηγητές και συγγραφείς, μα και κάποιοι ταλαντούχοι αγνώστου ταυτότητας.
Η Βασιλική Τζόκα, υπεύθυνη έκδοσης του βιβλίου από τις εκδόσεις Καλέντη, μας ενημερώνει στο εισαγωγικό σημείωμα για το εθελοντικό δίκτυο “Διαβάζω για τους άλλους” (giatousallous.gr) που έχει σκοπό την ισότιμη πρόσβαση στη λογοτεχνία και τη γνώση. Με άλλα λόγια, το δίκτυο αυτό αναλαμβάνει δια ζώσης αναγνώσεις σε κοινωνικά ευπαθείς ομάδες ή και ηχογράφηση ακουστικών βιβλίων (audio books), με δράση σε αρκετές πόλεις “για να μπορούν όλοι να ακούνε με τα μάτια μας και να διαβάζουν με τη φωνή μας”.
Μου είχαν πει για κάποιον χαρακτηρισμένο “τρελό” κάποτε που χτύπαγε τις πόρτες και τα κουδούνια και όταν του άνοιγαν τους έλεγε “καλημέρα, να σας διαβάσω λίγες σελίδες;” και σήκωνε το βιβλίο, από Καρκαβίτσα και “Λόγια της Πλώρης” μέχρι συμβάντα από τον “Καραϊσκάκη” του Δ. Φωτιάδη. Η πόρτα σχεδόν πάντα έκλεινε, είτε αγενώς, είτε με ένα “όχι, ευχαριστώ“. Ο “τρελός” ήταν πρωτοπόρος, είχε αποφασίσει για τους δικούς του λόγους να κάνει κάτι εντυπωσιακά τολμηρό, κάτι που μόνο προοδευτικές κοινωνίες κάνουν: να διαβάζεις συστηματικά σε όσους δεν μπορούν ή ίσως και δεν έχουν πρόσβαση στη λογοτεχνία.
Ο Αντόνιο Φεράρα (Με δυνατή φωνή, εκδόσεις Καλέντη, μετάφραση Άννα Παπασταύρου), γράφει για έναν αντίστοιχο “τρελό”, τον Λούτσιο, ο οποίος μόλις απολύθηκε από εκπαιδευόμενος σε εργοστάσιο γυαλιών οράσεως βρέθηκε μετέωρος. Έχοντάς τον ακούσει να διαβάζει μεγαλόφωνα στη βιβλιοθήκη, σε μια μικρή πλάκα του, ο υπεύθυνος των εθελοντών που διαβάζουν σε άλλους, τον πλησίασε και του πρότεινε να τους ακολουθήσει στην “τρέλα” του εθελοντισμού. Ο διστακτικός στην αρχή Λούτσιο κάνει μια δοκιμή μεγαλόφωνης ανάγνωσης σε έναν βαριά άρρωστο ηλικιωμένο κύριο. Δεν πήγε καλά, αποτυχία! Αλλά μια τέτοια “τρέλα” είχε μόλις αρχίσει… O Λούτσιο θα πηγαίνει από σπίτι σε σπίτι και θα διαβάζει, ως εθελοντής, σημαντικά βιβλία σε άγνωστους ανθρώπους. Ώσπου μια μέρα, θα διαβάσει σε κάποιον που θα του αλλάξει για πάντα τη ζωή.
Μόμπι Ντικ μα και Μεταμόρφωση του Φ. Κάφκα, Το άρωμα του Ζίσκιντ αλλά και Άννα Καρένινα του Τολστόι, Χακ Φιν μα και Τα εκατό ερωτικά σονέτα του μεγάλου Πάμπλο! Ένας τεράστιος σιδηρόδρομος διακειμενικότητας, εθελοντισμού και αναγνωστικής γοητείας ξεδιπλώνεται στο πρωτότυπο και απλογραμμένο βιβλίο του Αντόνιο Φεράρα που κατορθώνει μέσα από λιτές γραμμές και πλοκή να συγκινεί και να σε βάζει στις ράγες της σκέψης, των γλυκών λογισμών και της πραγματικής ομορφιάς της πραγματικής ζωής.
Από τα βιβλία που σε κάνουν καλύτερο άνθρωπο και σου ανοίγουν δρόμους και ορίζοντες. Γι’ αυτό κι εσύ μην πάψεις ποτέ να διαβάζεις, μην πάψεις ποτέ να ανοίγεις σελίδες και να διαβάζεις σε άλλους, είτε μπορούν είτε δεν μπορούν να διαβάσουν. Μην πάψεις ποτέ να διαβάζεις Νερούντα στην αγαπημένη σου στο μαξιλάρι σας ή λίγο Μόμπι Ντικ στον προέφηβο γιο σου κι ίσως και Εκατό Χρόνια Μοναξιά στον γέρο πατέρα σου που δε ξέρει καν τι είναι ο Μαρκές. Μην πάψεις ποτέ.
Για παιδιά από 9 ετών, δίχως εμφανή ηλικιακό περιορισμό. Γοητευτικό και για 30-40 plus.
Καλέντης. Προτείνεται θερμά.
Διακρίσεις
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | |
---|---|
Τίτλος: | Με δυνατή φωνή |
Συγγραφέας: | Αντόνιο Φεράρα |
Μετάφραση: | Άννα Παπασταύρου |
Υπεύθυνη έκδοσης: | Βασιλική Τζόκα |
Εκδόσεις: | Καλέντης, Σεπτέμβριος 2019 |
Σελίδες: | 128 |
Μέγεθος: | 14 Χ 21 |
ISBN: | 978-960-594-060-7 |