More
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    patakis_xmas banner skroutz_elniplex 405x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 405x150
    patakis_marselen banner_elniplex 405x150
    ΑρχικήΒιβλίο12-15 ετώνΛίγο πριν το τέλος, Ρήγας Βελεστινλής, της Μαρίας Σκιαδαρέση (εικ.: Κατερίνα Βερούτσου)

    Λίγο πριν το τέλος, Ρήγας Βελεστινλής, της Μαρίας Σκιαδαρέση (εικ.: Κατερίνα Βερούτσου)

    Διαβάζεται σε 3′- Περιέχει απόσπασμα- Ηλικιακό κοινό: 9+ (target 11-15) – Λογοτεχνία…γνώσεων

    Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά.
    Ρήγας Φεραίος, Φυσικής Απάνθισμα

    Kula Nebojša. Φρούριο (Πύργος) Νεμπόισα, έξω από το Βελιγράδι, στη συμβολή του Δούναβη και του Σάβα. Χτίστηκε από τους Ούγγρους για την αμυντική οχύρωση της πόλης από τους Τούρκους, αλλά με πτώση της πόλης σ’ αυτούς, μετετράπη σε φυλακή “δυσμενών μεταθέσεων”. Σε εκείνη τη φυλακή οδηγήθηκε, αφού συνελήφθη στην Τεργέστη, μαζί με τους συντρόφους του και βρήκε το άδοξο τέλος, κατόπιν βασανιστηρίων, τον Ιούνιο του 1798 ο Ρήγας Βελεστινλής.

    Μέχρι να ‘ρθει ο Σολωμός και ο Ύμνος εις την Ελευθερίαν, μετέπειτα εθνικός ύμνος, ο Θούριος του Ρήγα ήταν ο εθνικός ύμνος του ξεσηκωμού, το “ιερότερον άσμα της φυλής μας” ως είχε πει ο Τερτσέτης. Τραγουδήθηκε από χείλη σε χείλη, σε πολέμους και σε ετοιμασίες, γίνηκε το τραγούδι ετοιμασίας θανάτου ή λευτεριάς. Γίνηκε η απάντηση των καταπιεσμένων και ταπεινωμένων στον κοτζαμπάση, τον πασάς, τον καδή, όλα τα όργανα της Οθωμανικής εξουσίας που θέριζαν τις ζωές των άλλων.

    Ο Ρήγας είδε την ταπείνωση του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774), είδε την αποτυχημένη έκβαση μεμονωμένων, ανοργάνωτων, αυτοσχεδιαστικών ξεσηκωμών, είδε το πάθος μα και τον ερασιτεχνισμό των περισσότερων. Όταν “όλα τα έσκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά”, ο Ρήγας έγινε η φωνή όσων δεν είχαν λέξεις, έγινε η δύναμη όσων ήταν εξασθενημένοι, έγινε ο πρωτεργάτης του αγώνα, ο εκλαϊκευμένος διαφωτιστής που έλειπε από την Ελλάδα, ο επαναστάτης που κατέδειξε τη σημασία ενός μαζικού ξεσηκωμού. “Τέτοιες ξεσηκωμός θέλει οργάνωση, θέλει καλή συνεργασία, θέλει σύνεση και γνώση”.

    Η πεζογράφος και ιστορικός Μαρία Σκιαδαρέση, με τον Ρήγα σε ρόλο αφηγητή, δημιουργεί μια υψηλής ποιότητας αφήγηση, βασισμένη σε μνήμες, καθώς το λάδι στο καντήλι του μελλοθάνατου Ρήγα τελειώνει. Αυτές οι μνήμες που κατακλύζουν συντριπτικά το μυαλό του, φέρνουν στη γνώση του αναγνώστη ολόκληρη τη ζωή του, από το ευλογημένο Βελεστίνο της Μαγνησίας, μέχρι αυτή τη θλιβερή φυλακή της Σερβίας.

    “Σύντροφοι, μαζευτείτε γύρω μου και σταθείτε ορθοί, μη φανεί η κούραση κι η απελπισία μας ούτε στον δεσμοφύλακα”.

    Ο αψύς, φλογερός, επαναστάτης με αιτία, ιδεαλιστής Ρήγας μας ομολογεί τη ζωή του, τις φουρτούνες του από νέος, μέχρι τη σύλληψή του. Αυτές οι μνήμες, φανερώνουν την ένταση και τις συναισθηματικές μεταβολές ενός αφηγητή που κατακλύζεται, που ακόμα λίγο πριν το τέλος του είναι γεμάτος πάθος. Το ότι φωτίζεται με τέτοια ευκρίνεια εκείνος που οι περισσότεροι γνωρίζουν για έναν Θούριο και έναν μαρτυρικό θάνατο, είναι ένα μεγάλο στοίχημα που κερδίζεται ξεκάθαρα.Οι γνωριμίες του, οι επιρροές του, οι δάσκαλοί του, εκείνοι που φλόγισαν τη σκέψη του, τα εμπόδια, οι Χάρτες, Τα Δίκαια του Ανθρώπου, η Παμβαλκανική Ομοσπονδία, οι σύντροφοί του, τα αδιέξοδα.

    Δυόμισι μήνες έκατσα στις φυλακές της Βιέννης και μόνο όταν άνοιξε το κελί μου για να φύγω έμαθα πως κρατούσαν και τους συντρόφους μου εκεί μέσα. Η χαρά που ειδωθήκαμε σκέπασε προς στιγμή τη θλίψη που μας έτρωγε τόσο καιρό. Δε μας άφησαν να αγκαλιαστούμε, μόνο στεγνά μας ανακοίνωσαν πως γυρίζουμε στην πατρίδα μας. “Εμείς δεν εξουσιάζουμε καμιά πατρίδα ακόμα” φώναξα “ο τόπος που μας στέλνετε στενάζει κάτω από δυνάστη κι εμείς πηγαίνουμε κατευθείαν στον θάνατο”. Φυσικά δεν πήρα απάντηση. Οι δεσμοφύλακες δε συνηθίζουν να ανοίγουν διάλογο με τους δεσμώτες. Έτσι κι εδώ μέσα, οι Τούρκοι φρουροί μας σπάνια ανοίγουν το στόμα τους. Σίγουρα τους το απαγορεύουν.

    Για όλους όσοι έχουμε αυτό το μικρόβιο της αληθινής όψης του 21′, για εκείνους που θέλουν να δουν την προσωπικότητα του Ρήγα, μια απολαυστική αφήγηση δια στόματος του ιδίου.

    Βιογραφία και ένα αναλυτικό γλωσσάρι θα σας βοηθήσουν στην εμβάθυνση στην εποχή και τον κόσμο του κεντρικού προσώπου.

    Είναι η σειρά «Προσωπογραφίες» των Εκδόσεων Πατάκη, σε συνεργασία με την πεζογράφο και ιστορικό Μαρία Σκιαδαρέση. Είναι μια σειρά που σκοπεύει να γνωρίσει σε παιδιά και ενήλικες, τις προσωπικότητες που θεμελίωσαν τη σύγχρονη Ελλάδα και την έκαναν ξανά κάτι. Γιατί η Ελλάδα το 1700 και το 1800 δεν υπήρχε παρά στο μυαλό μιας χούφτας ονειροπόλων.

    Για αναγνώστες από 10 ετών.

    Εκδόσεις Πατάκη.

    Απόσπασμα

    Με μια ματιά

    • Η πεζογράφος και ιστορικός Μαρία Σκιαδαρέση, με τον Ρήγα σε ρόλο αφηγητή, δημιουργεί μια υψηλής ποιότητας αφήγηση, βασισμένη σε μνήμες, καθώς το λάδι στο καντήλι του μελλοθάνατου Ρήγα τελειώνει. Αυτές οι μνήμες που κατακλύζουν συντριπτικά το μυαλό του, φέρνουν στη γνώση του αναγνώστη ολόκληρη τη ζωή του, από το ευλογημένο Βελεστίνο της Μαγνησίας, μέχρι αυτή τη θλιβερή φυλακή της Σερβίας.

    Το Soundtrack του βιβλίου

    Ο Θούριος του Ρήγα Φερραίου – Νίκος Ξυλούρης

    Όλα τα έθνη – Ρήγας Φεραίος & Χρήστος Λεοντής

    Θούριος – Δημήτρης Λάγιος

    Τα Δίκαια του Ανθρώπου Ρήγας Βελεστινλής

    TAYTOTHTA
    Τίτλος: Λίγο πριν το τέλος, Ρήγας Βελεστινλής
    Σειρά: Προσωπογραφίες
    Συγγραφέας: Μαρία Σκιαδαρέση
    Εικονογράφηση: Κατερίνα Βερούτσου
    Εκδόσεις: Πατάκης, Α΄έκδοση Μάρτιος 2007- Α’ αναμορφωμένη έκδοση Φεβρουάριος 2021
    Διορθώσεις: Λένια Μαζαράκη
    Σελιδοποίηση Αλέξιος Δ. Μάστορης
    Σελίδες: 80
    Μέγεθος: 14 Χ 21
    ISBN: 978-960-16-2463-1

     

    Απόστολος Πάππος
    Απόστολος Πάππος
    Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1976. Νηπιαγωγός. Κάποτε έφτιαξε το ELNIPLEX. Τώρα γράφει γι' αυτό μόνο όποτε του αρέσει κάτι.
    RELATED ARTICLES

    Most Popular