More
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    patakis_xmas banner skroutz_elniplex 405x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 405x150
    patakis_marselen banner_elniplex 405x150
    ΑρχικήΒιβλίο8-11 ετώνΙούνιος στο Κάστρο της Μέντας, της Ισμήνης Παφίτη

    Ιούνιος στο Κάστρο της Μέντας, της Ισμήνης Παφίτη

    Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 8+ (target 9-13) – Λογοτεχνία για παιδιά

    Τα πουλιά που ταξιδεύουν προς τον ήλιο
    δεν τυφλώνονται από το φως του,
    δεν σκιάζονται απ’ την πνοή του ανέμου.
    Ακολουθούν αυτό που η μοίρα τούς προτάσσει,
    κάνοντας παζάρια και συμφωνίες με το άπειρο.
    Προχωρούν όλα μαζί βλέποντας μπροστά
    έστω κι αν εμπόδια σαν σκιάχτρα τα τρομάξουν στην πορεία.
    Ιούνιος στο Κάστρο της Μέντας, σελ. 48

    Η πρωτοεμφανιζόμενη το 2019 Ισμήνη Παφίτη κέρδισε το βραβείο του Κυπριακού Συνδέσμου για το παρόν προεφηβικό διήγημα που μας άρεσε και βρίσκεται ήδη στη δεύτερή του έκδοση.

    Περί τίνος πρόκειται

    Αργοπορημένη έφτασε η Άννα στην εκδρομή της Γ’ γυμνασίου προς τον λόφο όπου βρισκόταν το ξακουστό Κάστρο της Μέντας, όπου τους περίμενε ο υπεύθυνος του Κάστρου, Φίλιππος. Λίγο μετά μπήκαν στο δωμάτιο του Μαγικού Καθρέφτη.

    “Ο καθρέφτης αυτός ανήκε στον πρώτο ιδιοκτήτη του Κάστρου, τον άρχοντα Γκοντίν τον Μεγαλοπρεπή, ο οποίος εγκαταστάθηκε εδώ περί το έτος 1.230 μ. Χ. Ο δε τοπικός θρύλος αναφέρει πως το συγκεκριμένο δωμάτιο παρέμενε πάντα κλειδωμένο και κανείς δεν είχε πρόσβαση, παρά μόνο ο εκάστοτε άρχοντας. Κάποια παράξενα περιστατικά είχαν συμβεί και ο Γκοντίν προτιμούσε να το κρατά κλειστό, πράγμα που τήρησαν και οι επόμενοι ιδιοκτήτες του κάστρου. Για αι-ώνες, κανείς -ή σχεδόν κανείς- δεν είχε πατήσει το πόδι του εδώ μέσα.”

    Το ακροατήριο έβγαλε ένα επιφώνημα δέους. “Συγγνώμη, κύριε, τι ακριβώς εννοείτε ως παράξενα περιστατικά;” ρώτησε ο Χάρης.

    “Εξαφανίσεις προσώπων…” απάντησε συνωμοτικά ο κ. Φίλιππος με μισόκλειστα μάτια, σχεδόν συλλαβίζοντας τις λέξεις και προσδίδοντας στη φράση μια επιτηδευμένη δραματικότητα.

    Όταν η Άννα παρακούει την εντολή να μην βγάλει κανείς φωτογραφίες σ’ αυτό το δωμάτιο, τότε τα περίεργα αρχίζουν. Οι πόρτες κλείνουν, μια λάμψη και ένα βουητό κυριαρχούν στον χώρο, τα παράθυρα ξαφνικά δεν έχουν κουρτίνες αλλά χοντρά εσωτερικά παραθυρόφυλλα, η βιβλιοθήκη εξαφανίζεται και μια άγνωστη γυναίκα μπαίνει στο δωμάτιο. Τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν και στη γυναίκα φαίνονται πολύ παράξενα. Έχουν μεταφερθεί στο 1233! Τουλάχιστον είναι μετά Χριστόν!

    Εστιάζοντας

    Η πρωτοεμφανιζόμενη Ισμήνη Παφίτη γράφει μια ενδιαφέρουσα και καλοδιάβαστη ιστορία που γυρίζει το ρολόι κάπου οκτώ αιώνες πίσω, στον ύστερο Μεσαίωνα του 1233 μ.Χ., την εποχή όπου ο Πάπας Γρηγόριος Θ’ (υπήρξε Πάπας από το 1227 ως το 1241) ενοχοποίησε τις γάτες ως προσωποποίηση του διαβόλου και διέταξε να σφαχτούν όλες με διάγγελμά του το 1233. Την ίδια ακριβώς εποχή βρισκόταν σε εξέλιξη το κυνήγι μαγισσών το οποίο θα ενταθεί δύο αιώνες αργότερα, κατά τον Ώριμο Μεσαίωνα και θα σύρει στον θάνατο, τον εξευτελισμό και την κοινωνική απομόνωση χιλιάδες γυναίκες, αταίριαστες με τις επιταγές των κοινωνίων που λειτουργούσαν ως φερέγγυοι προστάτες του παραλογισμού. Αυτά τα δύο καθοριστικά γεγονότα που εκπέμπουν τον σκοταδισμό μιας εποχής η οποία κυριαρχούνταν από δεισιδαιμονίες, προκαταλήψεις και απώλεια λογικής και επιστημονικότητας, αποτυπώνονται μέσα από την ιστορία της Άννας και των συμμαθητών της και παντρεύονται με τις δυνάμεις των βοτάνων. Η βοτανολογία, άλλωστε, που εξασθένισε κατά τις τελευταίες δεκαετίες, τότε ήταν σχεδόν το μοναδικό όπλο των ανθρώπων που βρίσκονταν στο έλεος ασθενειών και επιδημιών.

    Η γραφή της Ισμήνης Παφίτη διακρίνεται για την απλότητα και τη ροή της. Δίχως να παρασύρεται σε παράθεση γνώσεων για την εποχή που θα μετέτρεπαν την ιστορία της σε ένα από τα δεκάδες διηγήματα γνώσεων, η συγγραφέας κατορθώνει με φυσικότητα να ενσωματώσει στοιχεία από τομείς της ζωής, όπως τη θέση, τον ρόλο και τη στάση απέναντι στις γυναίκες, την καθημερινότητα, το στοίχειωμα των προκαταλήψεων.

    Η ιστορία είναι γρήγορη, δεν έχει σύνθετη πλοκή, ωστόσο η ανατροπή προς στο τέλος είναι έξυπνη και εκπλήσσει πραγματικά τον αναγνώστη. Η φαντασία είναι ένα βασικό όχημα της νουβέλας αυτής και μέσα από την ιστορία τροφοδοτεί και τον αναγνώστη να την αποδεχθεί ως τέτοιο και να τη χρησιμοποιήσει εξίσου.

    Ωραία ποιότητα χαρτιού.

    Για αναγνώστες από 8 περίπου ετών.

    Εκδόσεις Άνω Τελεία.

    Διακρίσεις

    Βραβείο Κυπριακού Συνδέσμου Παιδικού-Νεανικού Βιβλίου στην κατηγορία Ανέκδοτο Λογοτεχνικό Έργο Πρωτοεμφανιζόμενης Συγγραφέως 2019.

    TAYTOTHTA
    Τίτλος: Ιούνιος στο Κάστρο της Μέντας
    Συγγραφέας: Ισμήνη Παφίτη
    Εκδόσεις: Άνω Τελεία, Νοέμβριος 2021, β ‘εκδοση Φεβρουάριος 2022
    Επιλογή εικόνων: Βίκυ Δούλη
    Επιμέλεια κειμένου: Άννα Κοντοθανάση, Μυρτώ Μαραγκουδάκη
    Τυπογρ. διόρθωση: Πάνος Κάλλαμιν
    Σελίδες: 72
    Μέγεθος: 17 Χ 24
    ISBN: 978-618-56-4301-0

     

    Απόστολος Πάππος
    Απόστολος Πάππος
    Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1976. Νηπιαγωγός. Κάποτε έφτιαξε το ELNIPLEX. Τώρα γράφει γι' αυτό μόνο όποτε του αρέσει κάτι.
    RELATED ARTICLES

    Most Popular