Γράφει η Κατερίνα Γούδα
Η κοιλάδα του Isdal βρίσκεται λίγο έξω από την πόλη του Μπέργκεν, της δεύτερης μεγαλύτερης της Νορβηγίας μετά την πρωτεύουσα Όσλο, στις νοτιοδυτικές ακτές της χώρας. Το απόλυτο κοντράστ έγκειται στο γεγονός ότι η απόκοσμη ομορφιά του μέρους έχει ωθήσει τους ντόπιους να την ονομάσουν Κοιλάδα του Θανάτου, ενώ στο Μπέργκεν το έγκλημα είναι μια λέξη σχεδόν άγνωστη.
Χειμώνας 1970.
Ένας άντρας εντοπίζει στην κοιλάδα του Ίσνταλ το απανθρακωμένο πτώμα μίας γυναίκας αγνώστων στοιχείων. Η ήσυχη πόλη εγκαταλείπει την φυσική ηρεμία της. Δεν μπορεί κανείς να την αναγνωρίσει. Μεταφέρεται στο νεκροτομείο του Ινστιτούτου Gades του Μπέργκενκαι καταχωρείται στα αρχεία ως υπόθεση 134/70, παίρνοντας την ονομασία “Γυναίκα του Ίσνταλ”.
Εισαγωγή.
Λίγα λόγια από τον συγγραφέα… σκέφτεσαι. Ίσως για να σου δώσει κάποια στοιχεία της πραγματικής υπόθεσης, στην οποία έχει βασιστεί, ίσως για να σου παρουσιάσει το χρονικό πλαίσιο και τις συνθήκες που επικρατούσαν την εποχή εκείνη, ίσως είχε απλά την ανάγκη να μοιραστεί, κάποιες σκέψεις του.
«Πριν από πενήντα περίπου χρόνια βρέθηκε το γυμνό και μισοκαμμένο πτώμα μιας γυναίκας σε μια απομακρυσμένη κοιλάδα στη Νορβηγία. Στις ημέρες, τις εβδομάδες και τα χρόνια που ακολούθησαν η υπόθεση έγινε ένα από τα μεγαλύτερα αστυνομικά μυστήρια της Νορβηγίας. Εντέλει κανείς δεν έμαθε ποια ήταν, πώς πέθανε και τι έκανε στη χώρα.
… Το μόνο που ξέρουμε με σιγουριά για τη γυναίκα του Ίσνταλ είναι πως δεν ξέρουμε όλη την αλήθεια. Ίσως ο Βαγγέλης Γιαννίσης μπορέσει να μας προσφέρει μια αξιόπιστη εξήγηση….»
Λάρβικ, Νορβηγία, 19 Φεβρουαρίου 2019 – Jorn Lier Horst.
Ο Jorn Lier Horst, ο καταξιωμένος ερευνητής και πολυβραβευμένος συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, προλογίζει το βιβλίο του Βαγγέλη Γιαννίση, τιμή για τον Έλληνα συγγραφέα. Σίγουρα ο Β. Γιαννίσης έχει κάνει μια δυναμική είσοδο στην αστυνομική λογοτεχνία, με τα προηγούμενα βιβλία του, αλλά αυτό που κρατώ στα χέρια μου, πρέπει να έχει κάτι το διαφορετικό. Ένα αίσθημα ανυπομονησίας σε πλημμυρίζει και σε αναγκάζει να υπακούσεις στις προσταγές του.
22 Δεκεμβρίου 1969
Έρβικ, λίγο έξω από το Μπέργκεν
… «Δεν έχεις ιδέα πόσο θα τσαντιστεί ο πατέρας μου όταν μάθει»…
«Πως ο γιός του έκλεψε το αμάξι του. Ναι συμφωνώ».
«Δεν το έκλεψα», μουρμούρησε., «Το δανείστηκα».
Ο οδηγός ρουθούνισε για ακόμα μια φορά. «Για να πεταχτείς μέχρι το Γκάρνες και να ψωνίσεις ναρκωτικά».
«Λίγο χόρτο ήταν».
«Δηλαδή για λίγο χόρτο πολτοποίησες το πρόσωπο του μικρού που σ’ το πούλησε;»
… «Τράβα γ… Στόλεσεν».
… Ο Στόλεσεν βγήκε έξω, τεντώθηκε κι έπειτα άνοιξε την πίσω πόρτα, κάνοντας νόημα στον νεαρό να τον ακολουθήσει. Δύο ένστολοι στέκονταν στο πεζοδρόμιο…
Η πραγματική ιστορία της γυναίκας του Ίσνταλ ξεκινά στις 29 Νοεμβρίου του 1970, όμως ο συγγραφέας ξεκινά να ξετυλίγει το δικό του κουβάρι, περίπου ένα χρόνο πριν. Με αυτό τον ευρηματικό τρόπο μας παρουσιάζει το πλαίσιο που θα αναπτυχθεί η υπόθεση ενώ παράλληλα μας δίνει στοιχεία για την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της χώρας. Ταυτόχρονα μας συστήνει τον επιθεωρητή Στόλεσεν και μέλη της ομάδας που αργότερα θα ασχοληθεί με την εξιχνίαση του μυστηρίου, καθώς είναι σημαντικό να καταλάβουμε πως οι χαρακτήρες του βιβλίου δεν είναι πιόνια που παίζουν απλά μια παρτίδα σκάκι αλλά είναι πραγματικοί άνθρωποι που υπήρχαν και πριν την υπόθεση Ίσνταλ. Άνθρωποι του χθες, του σήμερα, του αύριο. Άνθρωποι με προβλήματα, ανησυχίες, αγωνίες και πάθη.
20 Νοεμβρίου 1970.
Ίσνταλ
… Άγνωστη νεκρή στην κοιλάδα του Ίσνταλ…
«Δολοφονία».
«Όσο πιθανή είναι και η αυτοκτονία»…
Η γυναίκα του Ίσνταλ άφησε πίσω της ένα περίπλοκο μονοπάτι ενδείξεων και στοιχείων και ο Βαγγέλης Γιαννίσης αποφάσισε να το ακολουθήσει. Μένοντας πιστός στα όρια που του έχουν τεθεί και μη παραποιώντας τα γεγονότα, ο συγγραφέας καταφέρνει με απόλυτη μαεστρία να στήσει ένα μοναδικό σκηνικό. Τα μυθοπλαστικά στοιχεία εισβάλουν τόσο αρμονικά στη πραγματικότητα που αν δεν έχεις ήδη μελετήσει το φάκελο της υπόθεσης, θα μπερδευτείς. Ποια είναι η αλήθεια, και ποια η αληθοφανής μυθοπλασία; Είναι φανερό πως ο συγγραφέας ήθελε να βρίσκεται στη θέση του ερευνητή αυτής της υπόθεσης, ήθελε να λύσει το μυστήριο της γυναίκας του Ίσνταλ με το δικό του μοναδικό τρόπο. Ο ενθουσιασμός του είναι διάχυτος σε κάθε γύρισμα της σελίδας. Αυτός ο ενθουσιασμός του δημιουργού, που σε παρασύρει κι εσένα να τον ακολουθήσεις.
Μια ανεξιχνίαστη υπόθεση, διεθνείς σχέσεις, μυστικά, κατασκοπεία, εγκληματικότητα, κοινωνικά ζητήματα, ηθικές αξίες, ανθρώπινες σχέσεις, ναρκωτικά, απώλεια, περιθωριοποίηση, αποδοχή, όλα πλεγμένα κάτω από τη λογοτεχνική πένα του Βαγγέλη Γιαννίση, ο οποίος καταφέρνει να παρουσιάσει ένα άρτιο έργο αστυνομικής λογοτεχνίας αλλά με έντονο και πολλές φορές αιχμηρό κοινωνικό σχολιασμό. Ένα έργο πολυεπίπεδο που σε κάθε του ανάγνωση θα σου προσφέρει κάτι διαφορετικό.
Η γραφή του έντονα κινηματογραφική, περιγραφική, άλλοτε γλαφυρή, άλλοτε ρεαλιστικά ωμή, δεν σε αφήνει να πάρεις ανάσα. Η γρήγορη ροή, η ευφάνταστη πλοκή, οι έντονοι διάλογοι, οι απρόσμενες ανατροπές κρατούν το ενδιαφέρον του αναγνώστη διαρκώς αμείωτο, ενώ η αμεσότητα του λόγου μπορεί να ξαφνιάζει αρχικά αλλά πολύ γρήγορα θα σε γοητεύσει.
Η γυναίκα του Ίσνταλ είναι ένα παιχνίδι ισορροπίας, στο οποίο δεν πρέπει να ξεχάσεις πως όλες οι λεπτομέρειες, όσο μικρές κι αν είναι, έχουν το ρόλο τους, κι αν τις βάλεις στη σωστή θέση, θα σου φανερώσουν την πραγματικότητά τους. Αυτό έκανε και εκείνος, αφουγκράστηκε την ιστορία που του υπαγόρευαν οι λεπτομέρειες που υπήρχαν και οι ιδέες που δημιουργήθηκαν.
Ο Βαγγέλης Γιαννίσης χαρακτηρίζεται- από πολλούς- ως ο Έλληνας Nesbo. Δικαίως. Το επίπεδο γραφής του είναι πολύ ψηλό, εφάμιλλο των Σκανδιναβών μετρ του είδους. Το βιβλίο αυτό, βασισμένο στην πραγματική υπόθεση της γυναίκας του Ίσνταλ, η οποία παραμένει ανεξιχνίαστη εδώ και σχεδόν πέντε δεκαετίες, πρόσφατα διασκευάστηκε σε podcast από το BBC, σε συνεργασία με το κορυφαίο νορβηγικό τηλεοπτικό κανάλι NRK TV.
Εκδόσεις Διόπτρα. Εξαιρετικό βιβλίο. Διαβάζεται απνευστί.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | Αγόρασέ το |
---|---|
Τίτλος: | Η γυναίκα του Ίσνταλ |
Συγγραφέας: | Βαγγέλης Γιαννίσης |
Εκδόσεις: | Διόπτρα, Μάιος 2019 |
Σχεδιασμός εξωφύλλου: | Ελένη Οικονόμου |
Επιμέλεια κειμένου: | Δημήτρης Πήχας |
Σελιδοποίηση: | Ηλίας Σούφρας |
Σελίδες: | 408 |
Μέγεθος: | 14 Χ 20,5 |
ISBN: |
978-960-605-771-7
|