Ξεκίνησε µε το βραβευµένο µε Caldecott Honor “Ταξίδι”. Συνέχισε µε την επική “Αναζήτηση” (καλύτερο Βιβλίο της Χρονιάς για το National Public Radio). Τώρα, ο Άαρον Μπέκερ ολοκληρώνει την silent τριλογία του με ένα ονειρικό βιβλίο.
Η ιστορία του του µοναχικού κοριτσιού που σχεδιάζει µια µαγική πόρτα στον τοίχο του δωµατίου του και διαφεύγει από τον κανονικό κόσμο αναζητώντας την περιπέτεια ολοκληρώνεται. Πρώτα (βιβλίο 1, Το Ταξίδι) ήταν εκείνο το κόκκινο μολύβι που μετά την πόρτα σχεδίασε ένα καράβι, ένα αερόστατο και ένα ιπτάµενο χαλί, τα οποία την πηγαίνουν ένα ονειρικό ταξίδι προς το άγνωστο. Ακολούθως συλλαμβάνεται από έναν εχθρικό αυτοκράτορα και προσπαθεί με γενναιότητα να διαφύγει από την φυλακή του και να επιστρέψει σπίτι της.
Ακολούθησε (βιβλίο 2, Η Αναζήτηση) η απρόσμενη εμφάνιση ενός βασιλιά που ξαφνιάζει δύο φίλους σε ένα πάρκο. Ο βασιλιάς πετά έναν χάρτη και κάποια περίεργα αντικείμενα μπροστά τους αλλά πριν μάθουν τι σημαίνουν αυτά, συλλαμβάνεται από εχθρούς και επιστρέφει στον μαγεμένο κόσμο του. Οι δυο φίλοι αποφασίζουν να τον σώσουν ξεκινώντας από την ερμηνεία του χάρτη. Και η αναζήτηση του μυστηριώδους βασιλιά ξεκινά.
Τώρα όμως (βιβλίο 3, Η Επιστροφή), το μοναχικό κορίτσι που δεν μπορεί τραβήξει την προσοχή του πολυάσχολου στο γραφείο του πατέρα της, δραπετεύει για τον φανταστικό κόσμο της περιπέτειας. Ο πατέρας της την αναζητά παντού, σε δάση, πλωτά κάστρα και κανάλια. Θα την βρει. Όμως ο δρόμος της Επιστροφής δεν είναι τόσο εύκολος. Τα εμπόδια είναι πολλά, με πρώτο και κυριότερο: θα την πείσει να εγκαταλείψει το κάστρο και τον φανταστικό κόσμο και να επιστρέψουν μαζί στο σπίτι;
Τα εικονοβιβλία, τα βιβλία χωρίς λόγια, τα silent ή wordless books όπως λέγονται, είναι ένας ασύγκριτος πλούτος όταν έχουν την ποιότητα βιβλίων σαν το εμβληματικό Κόκκινο Βιβλίο της Barbara Lehman ή του πρόσφατου ελληνικού “Η φάλαινα, το αγόρι και η θάλασσα ανάμεσά τους“.
Ο Άαρον Μπέκερ όμως το άλλαξε κατηγορία το πράγμα. Δημιούργησε τρία μαγευτικά σε εικονογράφηση και περιεχόμενο, αξιομνημόνευτης έκτασης, γεγονότων, χρωμάτων και μοτίβων. Βιβλία που μέσα στον πλούτο των λεπτομερειών, της εκφραστικότητας, του λυρισμού και των παραμυθικών αρχετύπων (κάστρα, βασιλιάδες, εμπόδια κ.α.), σημαίνουν συναγερμό μέσα στον νου και των βλέμμα των παιδιών Η Επιστροφή μας προκαλεί, μας φωνάζει να μπούμε κι εμείς μέσα, να αφήσουμε το δικό μας στίγμα, με τα λόγια και τις σκέψεις μας. Και αυτή η διαδικασία δεν είναι μόνο για παιδιά. Είναι γοητευτική και για εμάς, τους μεγαλύτερους.
Τι σημαίνει εικονοβιβλίο; Τι σημαίνει βιβλίο χωρίς λόγια; Να μην τρομάζεις, μητέρα, πατέρα, εκπαιδευτικέ. Να χαίρεσαι. Να ενθουσιαστείς. Το βιβλίο αυτό τυπώθηκε χωρίς λόγια γιατί περιμένει τα παιδιά να του βάλουν τα δικά τους. Τι σπουδαίο! Τα εικονοβιβλία γίνονται μοναδικά για κάθε παιδί, προσαρμόζονται στην στιγμή του, στο νου, τη φαντασία του, τον κόσμο του, το τρέχον λεξιλόγιό του. Πάρτε λοιπόν ποστ-ιτ, γράψτε τα λόγια του μικρού συγγραφέα όπως του έρχονται και κολλήστε τα σε κάθε σελίδα. Στο τέλος διαβάστε σε ένα σύνολο το βιβλίο του.
Το εικονοβιβλίο δεν τελείωσε εδώ. Τρεις, έξι, δώδεκα μήνες μετά, το ίδιο παιδί πιθανότατα θα σας πει άλλα: άλλη ιστορία ή την ίδια με περισσότερες, λιγότερες, διαφορετικές λεπτομέρειες, θα αλλάξει σίγουρα πράγματα και θα δώσει νέο ενδιαφέρον στις συζητήσεις σας. Το εικονοβιβλίο είναι ένα ανοιχτό βιβλίο. Είναι ένας κόσμος που περιμένει κάθε παιδί και την φαντασία του. Είναι ένα βιβλίο που κάνει κάθε παιδί έναν συγγραφέα. Είναι ένα πυρηνικό όπλο που σκορπά την πολυπόθητη φαντασία του παιδιού παντού. Όχι μόνο μην φοβάστε τα εικονοβιβλία. Αναζητήστε τα με πάθος. Και κυρίως: μην σκαλώσετε στην πρώτη δυσκολία. Τα καλά πράγματα θέλει και μια μικρή αποτυχία για να ξεκινήσουν.
Μικρά μυστικά για να πετύχουμε μια καλή σχέση με το εικονοβιβλίο
1. Το/τα παιδί-/α πρέπει να έχουν καλή οπτική επαφή με το βιβλίο και όλες τις λεπτομέρειές του. Ειδικά σε βιβλία σαν την τριλογία του Μπέκερ, ακόμα και ένα μικρό πραγματάκι μπορεί να γεννήσει φοβερές ιδέες σε ένα παιδί. Δεν καθόμαστε λοιπόν στα πέντε μέτρα.
2. Συνειδητοποιούμε ότι ο ρόλος μας δεν είναι να πούμε εμείς μια ιστορία, αλλά να ενθαρρύνουμε με μικρές, ανοιχτές, ερωτήσεις-κλειδιά το παιδί να δημιουργήσει λέξη λέξη τη δική του προσωπική αφήγηση. Όμως η παρουσία μας δεν είναι απλά διακοσμητική. Συνδημιουργούμε την ιστορία μαζί με το παιδί, νικώντας την αδυναμία του να εκφραστεί με έξυπνες ερωτήσεις ανοιχτού τύπου.
3. Μην απαιτήσετε από το παιδί να είναι σταθερά καθιστό μπροστά από το βιβλίο. Επιτρέψτέ του να σηκωθεί, να κινηθεί, να αποκτήσει ενεργό ρόλο, να γίνει κάποιος από τους ήρωες. Επιτρέψτε στο σώμα του να βιώσει αυτήν την οπτική εμπειρία. Έτσι θα προκύψουν ταυτίσεις, συναισθήματα, αποκαλύψεις. Ενθαρρύνετε να παιδιά να σας μιλήσουν για αυτά τα συναισθήματα και τις σκέψεις. Να μην μείνουν σε μια απλή αφήγηση “και μετά έγινε αυτό…” αλλά να δώσουν χρώμα σκέψεων και συναισθημάτων στα λεγόμενά τους. “Πώς νιώθει τώρα ο ήρωας; Εσύ νιώθεις έτσι ποτέ; Λες να φοβάται κάτι; Εσύ τι θα έκανες στη θέση του;”
4. Ο τίτλος μπορεί να προβλεφθεί στην αρχή ή καλύτερα να ονομαστεί στο τέλος, όταν το παιδί θα έχει φτιάξει όλη την ιστορία.
5. Απολαύστε τη διαδρομή. Δε θα είναι πάντα απίθανη και συναρπαστική, αλλά αν το ζήσετε κι εσείς πλάι στο παιδί, θα γίνει.
Δείτε δύο βίντεο με τα Making of του συγγραφέα και εικονογράφου Άαρον Μπέκερ για την Επιστροφή και το Ταξίδι.
Εκδόσεις Φουρφούρι. SOS. Προτείνεται.
Διακρίσεις
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | |
---|---|
Τίτλος: | Επιστροφή |
Τίτλος πρωτοτύπου: | Return |
Συγγραφέας: | Aaron Becker |
Εικονογράφηση: | Aaron Becker |
Εκδόσεις: | Φουρφούρι-Brainfood, Ιούνιος 2019 |
Σελίδες: | 40 |
Μέγεθος: | 24 Χ 22 |
ISBN: |
978-618-83850-7-8
|