Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 6+ (target 8+) – Εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά, νέους και ενήλικες
«Σ’ ένα χωριό της Μάντσας, που τ’ όνομά του δεν έχω όρεξη να θυμηθώ, εδώ και όχι πολύ καιρό ζούσε ένας ιδαλγός από κείνους που έχουν κοντάρι στην κονταροθήκη, ένα παμπάλαιο σκουτάρι, ένα κοκαλιάρικο παλιάλογο κι ένα γρήγορο κυνηγόσκυλο…»
(Η αρχή του Δον Κιχώτη, του Μιγκέλ ντε Θερβάντες Σααβέδρα)
“Ο Δον Κιχώτης είναι η ποίηση και το όνειρο που πλουτίζει τον κόσμο της λογικής“, γράφει στον πρόλογο του καταλόγου της έκθεσης ζωγραφικής (Μορφωτικό Ίδρύμα της Εθνικής Τράπεζας/Νέο Βιβλιοπωλείο Αμερικής) Οι οπτασίες του Δον Κιχώτη για τα 400 χρόνια του (15 Δεκεμβρίου 2005 – 30 Ιανουαρίου 2006), μέρος της οποίας εκτέθηκε και στο ελληνικό περίπτερο του ΕΚΕΒΙ στη διεθνή έκθεση βιβλίου στη Μαδρίτη, όπου η Ελλάδα ήταν η τιμώμενη χώρα, τον Οκτώβριο του 2005.
Φέτος, δεκαπέντε χρόνια μετά, ο Αλέξης Κυριτσόπουλος επέστρεψε με νέα έκθεση ζωγραφικής για την αφεντιά του κορυφαίου του ιπποτισμού. Οι οπτασίες μετατρέπονται σε φαντασίες και η έκθεση “Οι φαντασίες του Δον Κιχώτη” εγκαινιάστηκε στη Γκαλερί Σκουφά πριν λίγες μέρες, στις 21 Οκτωβρίου. “Ο Αλέξης επιλέγει από την αρχή να διηγηθεί την ιστορία μέσα από τα μάτια του “μαγεμένου” ιππότη και όχι από αυτά του εξωτερικού παρατηρητή, συνειδητοποιώντας βέβαια ότι η απόφαση αυτή αποτελεί μια ριζική καινοτομία“, επισημαίνει ο ακαδημαϊκός και ζωγράφος, Αλέκος Λεβίδης, σε κείμενο που περιλαμβάνεται στον κατάλογο της έκθεσης.
Δον Κιχώτης, λοιπόν, ξανά και ξανά. Αυτός ο τύπος από το χωριό της Μάντσα, ο Αλόνσο Κιχάδα που γίνηκε Δον Κιχώτης, έχει έλξει εκτός από μερικά εκατομμύρια αναγνωστών και πολυάριθμων μελετητών και καλλιτεχνών τους τελευταίους τέσσερις αιώνες και την προσοχή εδώ και κάμποσα χρόνια του διακεκριμένου δημιουργού Αλέξη Κυριτσόπουλου. Γοητευμένος από τις περιπέτειές του, ο κορυφαίος ζωγράφος συνομιλεί συχνά πυκνά με τον ήρωα του Μιγκέλ Θερβάντες, αναδιατάσσοντας τον κόσμο του μέσα του αλλά και στα έργα του.
“Αυτό που με ελκύει στον ήρωα“, είχε πει σε συνέντευξή του το 2014 στο ELNIPLEX, “είναι το απίστευτα ατελείωτο κουράγιο του για αγώνες. Είναι και η μεγάλη νοσταλγία για την ιπποτική εποχή που έχει παρέλθει…Με ενδιαφέρει κι έχω ζωγραφίσει πιο πολύ τα φαντάσματά του, παρά γελάδες και μύλους. Αυτός έβλεπε γελάδες και νόμιζε ότι ήταν μπροστά σε Άραβες βεδουίνους! Επίσης με ενδιέφερε πάρα πολύ να δω αυτές τις ζωγραφιές τεράστιες. Έχω δουλέψει animation για τον Δον Κιχώτη. Τεράστιο το θέμα που ανοίγεις κι αδύνατον να το εξαντλήσουμε τώρα. Είναι σαν ταινία του Jerry Lewis…σαν κάποιος που έχει ψαρέψει ένα κεφαλάκι ψαριού και μετά αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό είναι το σώμα του φιδιού πάνω στο οποίο πατάει“.
Τώρα, με αφορμή την έκθεσή του αυτή λέει: “Ζωγραφίζω τον Δον Κιχώτη επειδή μ’ ενδιαφέρουν τα οράματά του. Προσπάθησα να ζωγραφίσω ό,τι φανταζόταν. Το μπέρδεμα μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας. Να ακροβατήσω ανάμεσά τους”.
Πριν δύο χρόνια, ο Α.Κ. υπέγραψε το εκπληκτικής ομορφιάς Κουράγιο. Ξαναδείτε τι λέει στη συνέντευξή του: “είναι το απίστευτα ατελείωτο κουράγιο του για αγώνες“. Και ξαναδείτε τι λέει στη συνέντευξή του στο ELNIPLEX το 2014 (“Με ενδιαφέρει κι έχω ζωγραφίσει πιο πολύ τα φαντάσματά του”) και τι λέει τώρα για την έκθεσή του (“Προσπάθησα να ζωγραφίσω ό,τι φανταζόταν. Το μπέρδεμα μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας”). Οι σκέψεις του δημιουργού είναι συγκοινωνούντα δοχεία, γι’ αυτό και οι δηλώσεις σου παρουσιάζουν μια απίστευτη ομοιότητα και συνέπεια. Από το 2014 (και πιο πριν λογικά) έχει εντοπίσει τη λέξη που τον συναρπάζει ως αξία στον ιππότη της Μάντσας. Και θα το δουλέψει τόσο ώστε το 2020 να μας παραδώσει το αλησμόνητο Κουράγιο του. Από τις πρώτες στιγμές έχει εντοπίσει ότι τον γοητεύουν τα οράματα και η φαντασία του Δον Κιχώτη.
Τώρα επιστρέφει με ένα βιβλίο τσέπης, σαν γιατρικό φαντασίας στην τσέπη του παλτού σου, καθώς επιστρέφεις σπίτι. Δον Κιχώτη, είσαι εδώ; είναι ο τίτλος όπου ο δημιουργός αναρωτιέται, ακροβατώντας μεταξύ φαντασίας, ονειροπόλησης και πραγματικότητας, αν και η τελευταία είναι η πιο σχετική έννοια εκ των τριών. Πού είναι ο Δον Κιχώτης; Στη φαντασία του Θερβάντες, του Κυριτσόπουλου, των αναγνωστών. Ο Θερβάντες τον καλεί κοντά του. Για να γίνει ιστορία.
Ο Α.Κ. δεν ακολουθεί γραμμικά τις περιπέτειες του ιππότη. Κινείται σαν λαθρόβιος παρατηρητής του, αποτυπώνοντας όσα φαντάζεται ο Δον Κιχώτης, όσα ανασηκώνει μπροστά του νοσταλγώντας τα. Όχι όλα. Εκείνα που γοήτευσαν τον ίδιο ως αναγνώστη, καθώς γλίστραγε στις σελίδες του. Και τελικά, καταφέρνει να δημιουργήσει ένα προσωπικό οδοιπορικό μέσα στο σπουδαίο αυτό έργο, σαν να κάνει ένα ταξίδι ως μοναχικός επιβάτης μέσα στο εμβληματικό έργο του Θερβάντες. Του Θερβάντες ο οποίος είναι η εκκίνηση και ο επίλογος του βιβλίου, όπως το πριν και το μετά ενός ενύπνιου ονείρου, καθώς επισκέπτεται ένα πανδοχείο όπου ένας μάγος τον οδηγεί σε ένα κάστρο, στη βιβλιοθήκη του οποίου ο Μιγκέλ Θερβάντες διαβάζει και εκστασιάζεται από μάγους, ιππότες, φτερωτά άλογα. Και βλέπει τον Δον Κιχώτη που έχει βυθιστεί κι αυτός, εμμονικά, μέσα στα βιβλία με ιπποτικές περιπέτειες. Τόσο που στο τέλος πουλάει τα χωράφια του, αγοράζει βιβλία με ιππότες και γεμίζει η φαντασία του από μια εποχή που έχει παρέλθει μερικές δεκαετίες, με την αντικατάσταση των φεουδαρχικών στρατών των ιπποτών με τους εθνικούς στρατούς. Εκεί τελειώνουν οι ιππότες, εκεί αρχίζει ο Δον Κιχώτης, ο αλλοπρόσαλλος της φαντασίας, του “υπάρχει κι άλλος δρόμος να ζήσουμε, όχι μονάχα ο επίσημος δικός σας“.
Ο Αλέξης Κυριτσόπουλος ακολουθεί τον Δον Κιχώτη που ακολουθεί την ιπποσύνη. Στην ακολουθία αυτή, οι εικόνες του Κυριτσόπουλου κάνουν πάνω από τον μισό δρόμο της απόλαυσης. Με σχεδόν μαύρο φόντο, με παλέτα που φωτίζεται πάνω σ’ αυτό το μαύρο σαν μια συνεχής έκρηξη, θαυμάσιας ατμόσφαιρας ματιέρες, ένα ανεπαίσθητο τρεμούλιασμα ονείρου και μια μια στιβαρή αφαιρετικότητα σε γραμμές και (τις εκφραστικές) μορφές, ο Α.Κ. ακολουθεί τη φαντασία και τα όνειρα του Μιγκέλ και του Δον Κιχώτη και μας τον παραδίδει μέσα από τα δικά του, πάντα αιρετικά υλικά, μια ολοδική του εικαστική αρχιτεκτονική με την οποία το παρόν βιβλίο θα καταστεί σημείο αναφοράς για τον τρόπο διαχείρισης του υλικού και προσέγγισης του εμβληματικού έργου.
Τα βιβλία του Αλέξη Κυριτσόπουλου μπορούν να γίνουν λόγος για μακροσκελή κείμενα και αναλύσεις. Μα πρέπει να σταματάς, αφήνοντας πολύ δρόμο στον αναγνώστη. Προαναγγελίες, υποθέσεις, επεξηγήσεις, silent σελίδες, συμπεριληπτικές σκηνές, σε ένα ταξίδι μέσα στο σκότος ενός ονείρου που απολαμβάνεις.
Για αναγνώστες από 6-7 ετών. Όχι μόνο για παιδιά, όχι, όχι, όχι.
Εκδόσεις Ίκαρος.
Απόσπασμα
Διαβάστε απόσπασμα εδώ
Διακρίσεις
Με μια ματιά
- Ο Αλέξης Κυριτσόπουλος ακολουθεί τον Δον Κιχώτη που ακολουθεί την ιπποσύνη. Στην ακολουθία αυτή, οι εικόνες του Κυριτσόπουλου κάνουν πάνω από τον μισό δρόμο της απόλαυσης. Με σχεδόν μαύρο φόντο, με παλέτα που φωτίζεται πάνω σ’ αυτό το μαύρο σαν μια συνεχής έκρηξη, θαυμάσιας ατμόσφαιρας ματιέρες, ένα ανεπαίσθητο τρεμούλιασμα ονείρου και μια μια στιβαρή αφαιρετικότητα σε γραμμές και (τις εκφραστικές) μορφές, ο Α.Κ. ακολουθεί τη φαντασία και τα όνειρα του Μιγκέλ και του Δον Κιχώτη και μας τον παραδίδει μέσα από τα δικά του, πάντα αιρετικά υλικά, μια ολοδική του εικαστική αρχιτεκτονική με την οποία το παρόν βιβλίο θα καταστεί σημείο αναφοράς για τον τρόπο διαχείρισης του υλικού και προσέγγισης του εμβληματικού έργου.
Το Soundtrack του βιβλίου
Opening · Olga Merediz · Don Mayo · Stephen Bogardus · Brian Stokes Mitchell
La Mancha · Raffaello Basiglio
Don Quixote: Act II: Gypsy Dance I
Don Quijote de la Mancha [1st GR Intro] (αρχές δεκαετίας 80′ στην ΕΡΤ)
TAYTOTHTA | |
---|---|
Τίτλος: | Δον Κιχώτη, είσαι εδώ; |
Συγγραφέας: | Αλέξης Κυριτσόπουλος |
Εικονογράφος: | Αλέξης Κυριτσόπουλος |
Εκδόσεις: | Ίκαρος, Οκτώβριος 2021 |
Εκτύπωση: | Φωτόλιο, Τύπικον |
Τυπογραφική Επιμέλεια: | Μάνος Μπονάνος |
Σελιδοποίηση/στοιχειοθεσία: | Ίκαρος |
Σελίδες: | 160 |
Μέγεθος: | 15,7 Χ 11,5 |
ISBN: | 978-960-572-444-3 |