Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 4+ (target 5-9) – Εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά
“Πάρτε μπογιές και κάνα δυο πινέλα”
Η Λίαν Τσο σε μια ιστορία για τη ζωγραφική και τη διαφοροποίηση του καλλιτέχνη και των επιλογών του παιδιού που φεύγει από τις νόρμες των γονιών του και άλλων ενηλίκων που τα ξέρουν όλα.
Περί τίνος πρόκειται
Η Όλιβ είναι καλλιτέχνιδα. Η πιο υπέροχη και καταπληκτική καλλιτέχνιδα σε όλο τον κόσμο. Τουλάχιστον έτσι πίστευε η ίδια. Ο πατέρας της ζωγραφίζει τετράγωνα. Η μητέρα της τρίγωνα. Περίμεναν να ζωγραφίσει και η κόρη τους τετράγωνα ή τρίγωνα. Αλλά την Όλιβ δεν την ενδιέφεραν τα σχήματα. Και ως το τέλος της χρονιάς, δεν είχε καταφέρει να φτιάξει ένα σχήμα, όπως οι συμμαθητές της. Ούτε η δασκάλα της μπορούσε να τη στρέψει προς αυτό το στυλ δημιουργίας.
“Εγώ δεν πιστεύω ότι πρέπει να ζωγραφίσεις κάποιο σχήμα” είπε ο Μάρκο.
“Μου αρέσουν οι ζωγραφιές σου ακριβώς όπως είναι” είπε η Ναντίρα.
“Μακάρι να μπορούσα να ζωγραφίζω όπως εσύ!” είπε η Ρόζι.
Και οι υπόλοιποι συμφώνησαν.
Η Όλιβ τους είπε: “Ο καθένας μπορεί να το κάνει. Αν θέλετε, θα σας δείξω πώς…”
Εστιάζοντας
Η Όλιβ είναι κάτι πιο παραπάνω από ένα σύμβολο ανυπακοής στη νόρμα των γονιών, των ειδικών, των δασκάλων ζωγραφικής, των ειδημόνων. Η Όλιβ εκπροσωπεί αυτό που μου έχουν πει αρκετοί σημαντικοί Έλληνες και ξένοι εικονογράφοι, σε συνεντεύξεις ή συζητήσεις. Το παιδί δεν πρέπει να μπει από νωρίς κάτω από τις γραμμές των μαθημάτων, των οργανωμένων σχεδίων, των ρευμάτων και της εικαστικής διδασκαλίας. Το παιδί δεν πρέπει να μάθει στις υποδείξεις. Το παιδί πρέπει να αφεθεί ελεύθερο να τραβήξει προς τον δρόμο που του υπαγορεύει το ένστικτο, το ταλέντο, ο αυθορμητισμός του, το υλικό που πηγάζει από μέσα του. Δεν πρέπει να εγκλωβίζεται σε συνταγές, μανιέρες, στο όνομα της καλλιέργειας και της εξέλιξης του ταλέντου του.
Μέσα από την ιστορία της Όλιβ (olive=ελιά), η εκ Ταιβάν ορμώμενη Λίαν Τσο ουσιαστικά αποτυπώνει αυτή τη σύγχρονη, ορθή παιδαγωγικά και εικαστικά προσέγγιση, χρησιμοποιώντας αυθεντικό χιούμορ και ρεαλισμό, δείχνοντας τον εγκλωβισμό όλων των παιδιών σε αυτή τη λογική που τους δίνεται ως θέσφατο και τον τρόπο να διαφύγουν αυτής.
Παράλληλα, η ανατρεπτική της ιστορία συναντά μία πολύ ενδιαφέρουσα εικονογραφική πρόταση όπου ο κόσμος της Όλιβ αποτυπώνεται πολύχρωμος, με ένταση, με ζωντάνια, ενώ εκείνος της υπαγόρευσης και των συμβουλών ή προσδοκιών των ενηλίκων του περιβάλλοντός της είναι γκριζόλευκομαυρος, άχρωμος, ανιαρός, σε καθίζηση, δίχως φαντασία. Αυτά στην πορεία θα μεταβληθούν, η οπτική τροποποίηση θα φανερώσει αυτές τις αλλαγές που θα συμβούν στην ιστορία, ενώ πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη σημασία στις γεωμετρίες της Λίαν Τσο, η οποία παίζει πολύ με τα σχήματα, με τα πρόσωπα και τα ρούχα των παιδιών, αναδεικνύοντας συμβολισμούς και τις συνέπειες των επιρροών που δίνουμε στα παιδιά.
Έχουμε ένα πολύ ενδιαφέρον και πρωτότυπο βιβλίο, μια Τελεία του 2024 (Π. Ρέινολντς), από εκείνα τα βιβλία που όχι μόνο έχουν λόγο ύπαρξης, αλλά επιδρούν καθοριστικά στον ψυχισμό και τις νοοτροπίες παιδιών, οικογενειών και δασκάλων. Ειδικά, η νοσηρή μανία των εκπαιδευτικών να φτιάχνουμε τέλειες κατασκευές στο όνομα των παιδιών ουσιαστικά τελειώνει τον καλλιτέχνη μέσα στο παιδί και μας καθιστά συνένοχους μιας τέτοιας παλαιολιθικής προσέγγισης.
Γνωρίστε το βιβλίο αυτό οπωσδήποτε.
Για αναγνώστες από 4 περίπου ετών.
Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Είπαν
Ακαταμάχητο. Χαρούμενο. Γεμάτο ζωντάνια!
ΑΝΤΡΕΑ ΜΠΕΪΤΙ, συγγραφέας
Μια ιστορία με εκπληκτική εικονογράφηση, γεμάτη ζωντάνια, χιούμορ και συναίσθημα, που μας θυμίζει ότι η τέχνη δεν έχει όρια.
ΡΟΥΘ ΤΣΑΝ, συγγραφέας και εικονογράφος
Απόσπασμα
Δείτε απόσπασμα εδώ
TAYTOTHTA | |
---|---|
Τίτλος: | Αχ, Όλιβ! |
Τίτλος πρωτοτύπου: | Oh, Olive!
|
Συγγραφέας: | |
Εικονογράφος: | |
Εκδόσεις: | Μεταίχμιο, Σεπτέμβριος 2024 |
Μετάφραση: | Μάρω Ταυρή |
Διορθώσεις: | Μάρω Ταυρή |
Σελίδες: | 40 |
Μέγεθος: | 23 Χ 28 |
ISBN: | 978-618-03-3878-2 |