Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 17+ — Μυθιστόρημα
Σενιόρ δον Μπλας, από ποιο βιβλίο πήρατε αυτό το κείμενο; Από το θέατρο της ανθρώπινης ζωής, το οποίο διαβάζω.
Ραμόν Δε Λα Κρουθ
Η Ιταλοκουβανή Άλμπα ντε Σέσπεντες από το μακρινό 1952 μας στέλνει ένα απολαυστικό μυθιστόρημα-μαρτυρία μιας ολόκληρης εποχής, πρόδρομο όσων ακολούθησαν.
Περί τίνος πρόκειται
Η αποθέωση της γεωμέτρησης και της περιφρούρησης του προσωπικού χώρου, όποιος κι αν αυτός. Το Απαγορευμένο Τετράδιο, της Άλμπα ντε Σέσπεντες, εβδομήντα και πλέον χρόνια μετά την πρώτη του έκδοση (1952), εξακολουθεί να αποτελεί μια ηχηρή διακήρυξη ανεξαρτησίας και χειραφέτησης, σε μια εποχή μάλιστα που ο φεμινισμός δεν αποτελούσε το εκκωφαντικό κίνημα που θα ακολουθούσε κατά τα 60’s-70’s και ούτω καθεξής.
Η ηρωίδα της, η Βαλέρια Κοσσάτι, μια μεσοαστή σαράντα+ γυναίκα, σύζυγος και μητέρα δύο μεγάλων παιδιών της Ιταλίας του 50′, ζει μια αναμενόμενη ζωή που την έχει καταπιεί η καθημερινότητα, με μια καταπίεση που δομείται στιγμή τη στιγμή, καθώς διασπάται σε τρεις τουλάχιστον ρόλους, παραμερίζοντας εκείνον τον κόσμο των επιθυμιών και των βαθύτερων σκέψεων.
Βγαίνοντας μια Κυριακή να πάρει τσιγάρα για τον άντρα της, τον Μικέλε, βλέπει στην ουρά που περιμένει μια στοίβα από κάτι μαύρα, γυαλιστερά τετράδια και ζητάει να αγοράσει ένα. Ακόμα και η αγορά του είναι μια πράξη συνωμοτική, απαγορευμένη, καθώς απαγορεύεται στον καπνοπώλη να πουλάει πέραν των ειδών καπνού. Από εκείνη τη στιγμή ξεκινά μια πορεία απαγόρευσης, που κλιμακώνεται επιδέξια, καθώς το τετράδιο γίνεται το πεδίο απελευθέρωσης της Βαλέρια.
«Κακώς αγόρασα αυτό το τετράδιο, πολύ κακώς. Ωστόσο είναι πια πολύ αργά για να το μετανιώσω, η ζημιά έχει γίνει. Δεν ξέρω καν τι μ’ έσπρωξε να το πάρω, ήταν κάτι τυχαίο. Ποτέ δε σκέφτηκα να κρατήσω ημερολόγιο, επειδή εκτός των άλλων, ένα ημερολόγιο πρέπει να μένει κρυφό, κι αυτό σημαίνει ότι θα έπρεπε να το κρύβω από τον Μικέλε και τα παιδιά».
Μέσα σε αυτό, ξεκινά δύο εβδομάδες μετά την αγορά του να γράφει. Το τετράδιο γίνεται φίλος κι εξομολογητής, ένας καλά φυλαγμένος χώρος που την αποσύρει από το “μαμά” που ηχεί ακόμα και από τον άντρα της στο σπίτι και την πηγαίνει σε πολύ δικά της μονοπάτια. Είναι ο δικός της απαγορευμένος χώρος. Είναι ο δικός της λαβύρινθος μέσα στον οποίο καταδύεται, δίχως μίτο αρχικά, αναζητώντας κι επανεφευρίσκοντας τον εαυτό της, ακόμα κι αν αυτό περνάει από εσωτερικές συγκρούσεις, πικρίες, απογοητεύσεις που διαδέχονται τις υψηλές προσδοκίες της, από έρωτα εγκλωβισμένο στο πρέπει, τη συνήθεια, τις παγιωμένες αντιλήψεις. Από ένα κλουβί που τελικά βρίσκεται μέσα σου γι’ αυτό δεν μπορείς να το σπάσεις.
“Δεν πάει άλλο έτσι∙ η κούραση με αποδυναμώνει, με κάνει επιρρεπή στην κακία. Όμως, όσο κι αν εγώ έδωσα όλο τον εαυτό μου στους άλλους, μου φαίνεται σαν να μην έχω δώσει τίποτε ακόμα. Γι’ αυτό και περιμένω με αγωνία τούτη την ώρα, για να γράψω, να ελευθερώσω το πλούσιο ποτάμι που κυλάει μέσα μου και με πονάει όπως τότε που είχα πάρα πολύ γάλα. Άλλωστε, αυτός είναι σίγουρα ο λόγος που αγόρασα το τετράδιο”.
Το Απαγορευμένο τετράδιo της Ιταλοκουβανής Άλμπα ντε Σέσπεντες δημοσιεύθηκε αρχικά σε συνέχειες στο περιοδικό La Settimana Incom Illustrata από τον Δεκέμβριο του 1950 έως τον Ιούνιος του 1951), προτού κυκλοφορήσει σε βιβλίο το 1952 από τις Εκδόσεις Mondadori. Η βαθιά, ειλικρινής, εσωτερική, υποδόρια εξεγερμένη, μυστική, ανεξάντλητη, ασίγαστη φωνή μιας δυτικοευρωπαίας αστής του 50′ γίνεται ένας φόρος τιμής εκείνης της μεταπολεμικής προφεμινιστικής γενιάς γυναικών που έθεσαν τις βάσεις για τις διεκδικήσεις που ακολούθησαν.
“Βολεύει το ν’ αγνοείς πως η ζωή δεν είναι παρά ένα μακρύ και δύσκολο μονοπάτι, στο οποίο μας συνοδεύει ώρα με την ώρα μία ελπίδα που δεν καταφέρνουμε ποτέ να μεταμορφώσουμε σε πραγματικότητα”.
Εκδόσεις Πατάκη.
TAYTOTHTA | |
---|---|
Τίτλος: | Απαγορευμένο τετράδιο |
Τίτλος πρωτοτύπου: | Quaderno proibito
|
Συγγραφέας: | |
Υπεύθυνος έκδοσης: | Κώστας Γιαννόπουλος |
Εκδόσεις: | Πατάκη, Δεκέμβριος 2023 |
Μετάφραση: | Σταύρος Παπασταύρου |
Επιμέλεια: | Μάριος Παρθένης-Γαρδίκης |
Σελίδες: | 352 |
Μέγεθος: | 14 Χ 21 |
ISBN: | 978-618-07-0448-8 |