Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 8+ (target 9-15) – Λογοτεχνία για παιδιά και εφήβους
Wikipedia: Σεξουαλική παρενόχληση είναι οποιαδήποτε ανεπιθύμητη λεκτική, μη λεκτική ή σωματική συμπεριφορά σεξουαλικού και μόνο χαρακτήρα που αποσκοπεί ή έχει ως αποτέλεσμα την προσβολή της αξιοπρέπειας ενός προσώπου ιδίως με τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος (άρθρο 2, παρ. 1δ του νόμου 3896/2010).
Η δεκαπεντάχρονη Μαρία ταξιδεύει με το πλοίο, εμφανώς θλιμμένη και κλεισμένη στον εαυτό της. Την αναγνωρίζει η κυρία Αναστασία, γειτόνισσά της, την πλησιάζει και της φέρεται στοργικά, όπως παλιά. Η κυρία Αναστασία είναι γιαγιά του Μάνου. Μαζί με τον Βασίλη, βρίσκουν σε ένα εγκαταλειμμένο σπίτι ένα μενταγιόν, μια φωτογραφία και ένα σημείωμα και ουσιαστικά αναγκάζουν την γιαγιά να τους πει την ιστορία της.
Οι γονείς της σπούδαζαν μαζί στο Λονδίνο. Ο έρωτάς τους ήταν κεραυνοβόλος. Ο Χέντερσον Σμιθ και η Ευαγγελία Καρατζά. Παρά τις αρχικές αντιρρήσεις των γονιών της, η Ελευθερία παντρεύεται τον Χέντερσον. Οι προσπάθειές τους να αποκτήσουν παιδί δεν καρποφορούν, λόγω κάποιων ιατρικών προβλημάτων, έτσι το ζευγάρι συναινεί στην πρόταση των γονιών της Ελευθερίας και υιοθετούν κρυφά ένα μικρό νεογέννητο κοριτσάκι που βρίσκεται από την γειτόνισσά τους. Ο αιφνίδιος θάνατος των γονιών της Ελευθερίας φέρνει μάνα και κορίτσι στην Ελλάδα, με τον Χέντσερσον αρχικά να μένει στο Λονδίνο, αργότερα όμως να πηγαίνει κι αυτός στην Ελλάδα. Η Αναστασία μεγαλώνει και γίνεται μια επιμελής μαθήτρια.
Η οικογένεια αποκτά φιλικές σχέσεις με ένα γειτονικό ζευγάρι, τον Φοίβο και Κατερίνα που έχουν ένα κοριτσάκι, την Ελένη. Ο Φοίβος είναι προπονητής στο τρέξιμο, στο γήπεδο της πόλης και στην Αναστασία αρέσει το τρέξιμο. Όμως, ο Φοίβος αρχίζει να φέρεται διαφορετικά στην Αναστασία όταν είναι οι δυο τους. Και τότε αρχίζει το μαρτύριό της.
Εσωστρεφής, θλιμμένη και απόμακρη πλέον η Αναστασία, αλλάζει εντελώς συμπεριφορά, απομονώνεται και το στόμα της μένει ερμητικά κλειστό. Δεν είχε κλείσει καν τα οκτώ της χρόνια και η μοίρα της είχε στείλει ένα δυσανάλογο της ηλικίας της βάρος. Απειλές, φόβος, ενοχές, εκβιασμοί. Έτσι κυλά ο καιρός. Έτσι χάνεται η παιδική ηλικία.
Κάποια βιβλία αργείς να τα παραλάβεις, άλλοτε με ευθύνη σου, άλλοτε με ευθύνη των δημιουργών. Κάλλιο αργά παρά ποτέ όμως. Το βιβλίο της Εύας Κασιάρου είναι πολύ δυνατό. Έχει τόσο ρεαλισμό και αμεσότητα η αφήγησή της, έχει τόση πραγματικότητα και κυνική απλότητα που είναι σαν να διαβάζεις ή να ακούς μπροστά σου κάποια Αναστασία να σου αφηγείται την ιστορία της ζωής της. Μια ιστορία σκληρή, όχι ωραιοποιημένη, που φροντίζει να τακτοποιήσει στο νου του αναγνώστη, μικρού και μεγαλύτερου, ποιος είναι ο θύτης, ποιο το θύμα, ποιος πρέπει να αισθάνεται απενοχοποιημένος (ασφαλώς το παρενοχλούμενο παιδί) και ποιος να παραδίδεται στην αγκαλιά της δικαιοσύνης.
Η συγγραφέας φωτίζει πλήρως τα συναισθήματα της μικρής Αναστασίας, εκείνα των γονιών της που βλέπουν την αλλαγή του παιδιού αλλά δεν υποψιάζονται αυτό που ζει, την μεταστροφή του πατέρα της αφού μαθαίνει την αλήθεια, ενώ μέσα από νύξεις ή πιο ανεπτυγμένες αποτυπώσεις αναδεικνύονται οι σχέσεις παιδιού γονέων, οι στάσεις της κοινωνίας απέναντι στην υιοθεσία και αρκετά ακόμα ζητήματα που διακλαδώνονται γύρω από την οικογένεια και την παρενόχληση. Πέρα από της μικρής Αναστασίας, έχουμε βασικά το ουσιώδες ψυχογράφημα των γονιών, της οικογένειας του θύτη αλλά και όσων άμεσα ή έμμεσα εμπλέκονται στη ζωή του παιδιού και της οικογένειας.
Ο καλός γείτονας, ο αποδεκτός από την κοινωνία και την οικογένεια οικογενειάρχης, η θυματοποίηση του παρενοχλημένου παιδιού, η ψυχική φθορά του, η ηθική καθοδήγησή του από τον θύτη, η φυσική και νομική τιμωρία, η φυσική και η θετή οικογένεια, το παρελθόν που χώνεται βαθιά μέσα στο παρόν και το μέλλον.
Ο ρυθμός είναι θαυμάσιος, το περιεχόμενο πολύ μεστό, η πλοκή γρήγορη, η διαδοχή των γεγονότων δουλεμένη, γεγονός που φανερώνει πόσο δούλεψε η συγγραφέας την ιστορία της πριν αρχίσει να την αποτυπώνει. Έπιασα τον εαυτό μου να τρέχει προς το τέλος για να δει πώς τελειώνει, αγωνιώντας για την τύχη της Αναστασίας αλλά και τη σύνδεση με τη Μαρία, το κορίτσι που ταξιδεύει στην αρχή του βιβλίου.
Βρήκα πολύ έξυπνο, αστυνομικής φύσης, το τέχνασμα της εναλλαγής των δύο αφηγήσεων, πρώτα της τριτοπρόσωπης αφήγησης που αφήνει επιτηδευμένα κάποια κενά, κατόπιν η πρωτοπρόσωπη της κυρίας Αναστασίας που γίνεται πιο προσωπική, πιο συναισθηματική, βάζοντας το προσωπικό στίγμα στην πιο αποστασιοποιημένη και ψυχρή αφήγηση. Σημαντικό θεωρώ ότι η συγγραφέας παρά την σκληρότητα της ιστορίας της και των έντονων συναισθημάτων που γεννά προσπαθεί αρκετά να μην χειραγωγήσει συναισθηματικά τον αναγνώστη. Και πολλές φορές το καταφέρνει. Και θα “δικαιολογήσω” εκείνες που δεν το έκανε ως επιτηδευμένες καθώς το κοινό της δεν είμαστε εμείς, οι ενήλικες, αλλά παιδιά που δεν έχουν απαντήσεις για τα πάντα.
Θα ικανοποιήσει ως ανάγνωσμα και πάνω απ’ όλα θα δώσει απαντήσεις για όλα όσα αφορούν σε αυτές τις δύσκολες καταστάσεις. Ένας μυθιστορηματικός οδηγός ενάντια στην σεξουαλική και σωματική κακοποίηση παιδιών από τρίτους.
Ήσουν μόνο ένα παιδί. Φτάνει με τη θυματοποίηση των παρενοχλημένων. Τέλος στη σιωπή. Δεν φταις εσύ. Ήσουν μόνο ένα παιδί. Και κάπως έτσι ο τίτλος γίνεται σχεδόν σύνθημα.
Για αναγνώστες από 8 ετών. Ναι! Τόσο και ούτε ήταν το κορίτσι του βιβλίου.
Εκδόσεις Κόκκινη Κλωστή Δεμένη.
Απόσπασμα
Διαβάστε απόσπασμα εδώ
Με μια ματιά
- Το βιβλίο της Εύας Κασιάρου είναι πολύ δυνατό. Έχει τόσο ρεαλισμό και αμεσότητα η αφήγησή της, έχει τόση πραγματικότητα και κυνική απλότητα που είναι σαν να διαβάζεις ή να ακούς μπροστά σου κάποια Αναστασία να σου αφηγείται την ιστορία της ζωής της. Μια ιστορία σκληρή, όχι ωραιοποιημένη, που φροντίζει να τακτοποιήσει στο νου του αναγνώστη, μικρού και μεγαλύτερου, ποιος είναι ο θύτης, ποιο το θύμα, ποιος πρέπει να αισθάνεται απενοχοποιημένος (ασφαλώς το παρενοχλούμενο παιδί) και ποιος να παραδίδεται στην αγκαλιά της δικαιοσύνης.
Το Soundtrack του βιβλίου
Lady Gaga – Til It Happens To You (Official Music Video)
New World Symphony-Allegro con fuoco-Antonin Dvorak
Come With Me (kashmir instrumental )- Puff Daddy
TAYTOTHTA | |
---|---|
Τίτλος: | Ήσουν μόνο ένα παιδί |
Συγγραφέας: | Εύα Κασιάρου |
Εικονογράφος εξωφ.: | Κατερίνα Βερούτσου |
Εκδόσεις: | Κόκκινη Κλωστή Δεμένη, Οκτώβριος 2016 |
Επιμέλεια: | Αντωνία Κιλεσσοπούλου |
Σελίδες: | 120 |
Μέγεθος: | 14 Χ 21 |
ISBN: | 978-618-5151-26-3 |