… Οι συγγραφείς είναι μόνιμοι κάτοικοι μιας περιοχής στα σύνορα της χώρας της φαντασίας και της χώρας της πραγματικότητας, όπου ζουν υπό καθεστώς παράξενης ισορροπίας.
Γράφει η Κατερίνα Γούδα
Μετά την περιπλάνηση στους σκοτεινούς λαβυρίνθους του υποκόσμου, ο Γρηγόρης Αζαριάδης με τη βοήθεια της νεράιδας των αστυνομικών μυθιστορημάτων, υφαίνει περίτεχνα τον ιστό μιας…….παραπλάνησης, μεταξύ ρεαλισμού και φαντασίας.
Το πέμπτο μυθιστόρημα του συγγραφέα με κεντρικό χαρακτήρα την Αστυνόμο Τρύπη αποτελεί ένα απόλυτο mind game για δυνατούς λύτες, που αναπτύσσεται σε διαφορετικά επίπεδα με παράλληλες αφηγήσεις και αμφίβολο- ανοιχτό τέλος.
… Αρκετές φορές έχει την ανεξήγητη, βασανιστική υποψία ότι κάποια σκιά ακολουθεί πιστά τα βήματά του. Όσες φορές και αν στρέψει όμως πίσω το βλέμμα του, δεν βλέπει τίποτε πέρα από το αφιλόξενο σκοτάδι. Συνεχίζει να την ακολουθεί σαν πιστό σκυλί. Γυρίζει ξαφνικά το κεφάλι να συλλάβει τη σκιά που τον παρακολουθεί. Τίποτε. Το απόλυτο σκοτάδι. Και όμως ξέρει ότι κάποιος είναι εκεί, πίσω του. Όχι ότι αυτό αλλάζει κάτι στο σχέδιό του…
Μια παράξενη σκιά, ένας κατά συρροή δολοφόνος με βαμμένο πρόσωπο, ένας εμμονικός συγγραφέας που πάσχει από PTSD (διαταραχή μετατραυματικού στρες), μια ιδιόρρυθμη ψυχολόγος και μια μικρή θεά θα στήσουν μια αποτρόπαια ιστορία δολοφονιών με θύτες και θύματα να αλλάζουν ρόλους σε κάθε γύρισμα των σελίδων και εσύ ως παρατηρητής να προσπαθείς να καταλάβεις που είναι η αλήθεια και που το ψέμα, που τελειώνει η πραγματικότητα και ξεκινά η φαντασία γιατί τελικά τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται.
… Το πρόσωπο βαμμένο με το άσπρο χρώμα του νεκρού, τις μαύρες πινελιές γύρω από το στόμα και τα μάτια και την κόκκινη διαγώνια γραμμή, που ξεκινάει από το αριστερό μάτι και φτάνει στη δεξιά άκρη των χειλιών. Στο δεξί του χέρι, η τσάντα με τα σύνεργα. Μέσα της αναπαύεται το τρόπαιο που έχει αφαιρέσει από το σώμα της…
Ο συγγραφέας Ιωάννης Πατρίκιος βλέπει την καριέρα του να βυθίζεται, ύστερα από την έκδοση του τρίτου βιβλίου του, καθώς η έμπνευση φαίνεται να τον έχει εγκαταλείψει. Προσπαθεί απεγνωσμένα να γράψει κάτι. Στέλνει στην εκδότρια τις ιδέες και τα πρώτα κεφάλαια από κάποιες απόπειρες του. Όμως η απάντηση είναι αποκαρδιωτική.
… Η απάντηση κοφτή, σαν λεπίδα κυνηγετικού μαχαιριού. «Η καριέρα σου είναι ένα βήμα πριν από τον γκρεμό, Ιωάννη. Και αυτό που μου έστειλες μοιάζει ένα βήμα μπροστά…..Έχεις στερέψει από έμπνευση, αγαπητέ μετρ……..Κοίταξε να βρεις κάποια συνταρακτική, αληθινή ιστορία. Αυτή είναι η μοναδική ελπίδα να αναστήσεις την καριέρα σου»…
Ο Πατρίκιος θα πέσει σε κατάθλιψη. Η φίλη του Ηλιάνα Πετράκη προσπαθεί να τον βοηθήσει, έτσι τον φέρνει σε επαφή με την ιδιόρρυθμη ψυχολόγο, Άρτεμις Βάλενταλ. Η Βάλενταλ αντιλαμβάνεται σύντομα την εμμονή του Πατρίκιου να γράψει ένα μπεστ σέλερ που θα περιγράφει μια σειρά αποτρόπαιων, φρικιαστικών εγκλημάτων.
Το πτώμα μιας νεαρής γυναίκας, από το οποίο έχει αφαιρεθεί η καρδιά, θα αποτελέσει την αφορμή για να αρχίσει ο Πατρίκιος να γράφει το νέο του μυθιστόρημα. Ένα δεύτερο πτώμα όμως θα βρεθεί. Ο τρόπος της αποτρόπαιης πράξης, είναι ίδιος. Η αστυνόμος Τρύπη και η ομάδα ερευνών του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ζωής έχουν πειστεί ότι πρόκειται για έναν διεστραμμένο κατά συρροή δολοφόνο. Οι φόνοι συνεχίζονται, οι έρευνες οδηγούν σε συνεχή αδιέξοδα, η αστυνόμος Τρύπη με την ομάδα της βυθίζονται όλο και πιο βαθιά στα έγκατα του υπόκοσμου αλλά ο Πατρίκιος συνεχίζει εκστασιασμένος να παρακολουθεί τις εξελίξεις και είναι ευγνώμον για το δώρο που του δόθηκε. Μια αληθινή ιστορία…..θα γινόταν σίγουρα best seller.
… Αν και γράφω μανιωδώς, χωρίς να επιστρέφω στο κείμενο για διορθώσεις, συνειδητοποιώ ότι το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό. Σκηνές, ένταση, ρυθμός που σου κόβουν την ανάσα. Η πλοκή απογειώνεται ακολουθώντας το πρότυπο σεναρίων σύγχρονης τηλεοπτικής σειράς υψηλών προδιαγραφών. Και οι ανατροπές… οι ανατροπές φέρνουν τα πάνω κάτω.
Ο Γρηγόρης Αζαριάδης καταφέρνει από τις πρώτες κιόλας σελίδες του μυθιστορήματος να σου τραβήξει την προσοχή, καθώς τοποθετεί στη θέση του κεντρικού ήρωα έναν συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων, όπως άλλωστε είναι και ο ίδιος. Σου μεταφέρει την αγωνία και αποτυπώνει ρεαλιστικά τη ψυχολογία ενός ανθρώπου που βίωσε την επιτυχία και την αναγνώριση αλλά μετά έπεσε άτσαλα στα θολά νερά του βούρκου της αποτυχίας. Θα μείνει για πάντα εκεί; Κάτι πρέπει να κάνει για να βγει και πάλι στην επιφάνεια. Μοιραία θα αναρωτηθείς….Μήπως αυτή ακριβώς είναι η αγωνία του Γρηγόρη Αζαριάδη; Μήπως είναι η αγωνία κάθε συγγραφέα; Και μέχρι που είναι διατεθειμένος να φτάσει για να αναδυθεί;
… Το μόνο που θέλω είναι ένα μπεστ σέλερ. Να ξαναφτιάξω πάλι το όνομά μου και να γράφουν όλοι για μένα. Να βρεθώ και πάλι στο επίκεντρο. Το μόνο που έχω στο μυαλό μου είναι να εμπνευστώ μια ανατριχιαστική υπόθεση. Μια ιστορία που να σπάσει κόκαλα. Μια τρομακτική, αληθινή ιστορία. Και αυτό πρέπει να γίνει με οποιοδήποτε κόστος. Με όποιο τίμημα. Είμαι αποφασισμένος να τα παίξω όλα για όλα αυτή τη φορά.
Η Παραπλάνηση είναι ένα νουάρ αστυνομικό- ψυχολογικό μυθιστόρημα με στοιχεία θρίλερ και έντονη κινηματογραφική πλοκή με συνεχείς ανατροπές και αποκαλύψεις που ακροβατεί μεταξύ αστυνομικού και κοινωνικού μυθιστορήματος. Ανάμεσα λοιπόν στις δολοφονίες, ο συγγραφέας θα θίξει με ιδιαίτερη διακριτικότητα αλλά και ρεαλισμό, κοινωνικά ζητήματα που μαστίζουν τη κοινωνίας μας, όπως το trafficking, το μεταναστευτικό και τον κόσμο της νύχτας, με τους άγραφους νόμους.
Ο ρυθμός του είναι αργός στην αρχή αλλά πολύ σύντομα σε κατακλύζει σαν χείμαρρος που παρασύρει τα πάντα στο πέρασμά του. Η καλοδουλεμένη σφιχτή δομή του κειμένου, η ιδιαίτερη- χαρακτηριστική πλέον- άλλοτε λυρική, άλλοτε σκληρή και δεικτική γραφή του, τα αυτοβιογραφικά στοιχεία, ο αυτοσαρκασμός, η διαστροφική φαντασία, ο ρεαλισμός, η εναλλαγή της τριτοπρόσωπης με την πρωτοπρόσωπη αφήγηση αλλά και η διπλή-παράλληλη εξιστόρηση των ίδιων γεγονότων από το συγγραφέα Πατρίκιο και τη ψυχολόγο Βάλενταλ, δεμένα όλα με μια κόκκινη, αιμάτινη κλωστή, συνθέτουν ένα πολύπλοκο και πολυδιάστατο αίνιγμα που καλούμαστε όλοι να λύσουμε.
… Δεν ξέρω τι έχει διαδραματιστεί εκεί, στον έξω κόσμο. Δεν μπορώ να μαντέψω με σιγουριά το τέλος που έχουν στο μυαλό τους οι δύο αγαπημένες. Και λοιπόν; Εγώ θα γράψω το δικό μου τέλος, όπως ακριβώς προστάζει η καλή μου νεράιδα, και γαία πυρί μειχθήτω…
Η παραπλάνηση μας συντροφεύει σε όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης του μυθιστορήματος του Γρηγόρη Αζαριάδη, ακόμη και στο τέλος. Κι εκείνη τη στιγμή που περιμένεις με κομμένη την ανάσα να μάθεις εάν είχες βρει το δολοφόνο, εκείνη τη στιγμή που χαρακτήρες και αναγνώστες αναζητούν τη λύτρωση, ακριβώς τότε ο Γρηγόρης Αζαριάδης σου κλείνει το μάτι πονηρά και σε παραπλανά για άλλη μια φορά καθώς κρατά το τέλος ανοιχτό, αναζητώντας από τους αναγνώστες, τη προσωπική τους ερμηνεία, οπτική και λύση του αινίγματος.
… «η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη».
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | |
---|---|
Τίτλος: | Παραπλάνηση |
Συγγραφέας: | Γρηγόρης Αζαριάδης |
Εκδόσεις: | Μεταίχμιο, Ιούλιος 2020 |
Επιμέλεια: | Ελένη Μπούρα |
Σχεδιασμός εξωφύλλου: | Redoine Amzlan |
Σελίδες: | 480 |
Μέγεθος: | 14 Χ 20,5 |
ISBN: | 978-618-03-2176-0 |