Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 15-16+ – Λογοτεχνία για εφήβους, νέους, ενήλικες
Μπιέρνσταντ- Björnstad. Από τις λέξεις Björn που σημαίνει αρκούδα και stad που σημαίνει πόλη. Η πόλη της αρκούδας.
Το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Φρέντρικ Μπάκμαν με τίτλο Μπιέρνσταντ. Μετρ της απόλαυσης.
Περί τίνος πρόκειται
«Αυτή η ιστορία είναι όσα συνέβησαν μετά, από το καλοκαίρι μέχρι να μπει ο χειμώνας. Είναι μια ιστορία για την Μπιέρνσταντ και τη γειτονική πόλη, το Χέντ, για το πώς η αντιπαλότητα ανάμεσα σε δύο ομάδες χόκεϊ μπορεί να εξελιχθεί σε μια λυσσαλέα μάχη για χρήμα, εξουσία και επιβίωση. Είναι μια ιστορία για παγοδρόμια και τις καρδιές που χτυπούν γύρω από αυτά, για τους ανθρώπους και τον αθλητισμό, για το πώς στηρίζουν οι άνθρωποι τον αθλητισμό και για το πώς τους στηρίζει εκείνος. Μια ιστορία για εμάς που ονειρευόμαστε και παλεύουμε. Μερικοί θα ερωτευτούν, άλλοι θα νιώσουν απόγνωση. Θα έχουμε τις καλύτερες μέρες μας, αλλά και τις χειρότερες. Η πόλη μας θα ζητωκραυγάσει, αλλά θα αρχίσει επίσης να καίγεται. Θα δεχτεί ένα τρομερό χτύπημα.
Μερικά κορίτσια θα μας κάνουν να νιώσουμε περηφάνια, μερικά αγόρια θα μας κάνουν να νιώσουμε σπουδαίοι και τρανοί. Δύο παρέες νεαρών, που θα φορούν διαφορετικά χρώματα η καθεμιά, θα χτυπηθούν μεταξύ τους σε μια μάχη ζωής και θανάτου μέσα σε ένα σκοτεινό δάσος. Ένα αυτοκίνητο θα αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα μέσα στη νύχτα, και μετά θα λέμε ότι είχαμε ένα τροχαίο δυστύχημα, αλλά τα δυστυχήματα δεν είναι αποτέλεσμα παρθενογένεσης. Και θα ξέρουμε ότι μπορούσαμε να το αποτρέψουμε. Κάποιος θα φταίει.
Θα πεθάνουν άνθρωποι που αγαπάμε. Θα θάψουμε παιδιά κάτω από τα ωραιότερα δέντρα μας. Δικά μας παιδιά”.
Αυτός ο σπουδαίος ποιητής που ακούει στο όνομα Φρέντρικ Μπάκμαν, αυτός ο τρυφερός και κυνικός ταυτόχρονα αφηγητής, αυτός ο διαπιστευμένος παρατηρητής των ανθρώπινων ενστίκτων και παθών και ιδιοσυγκρασιών και ελατηρίων και βυθών. Αυτός έχει το ασύγκριτο ταλέντο να συμπυκνώνει με μαεστρία την ίδια του την ιστορία μέσα σε δυόμιση παραγράφους και να στην τρίβει στη μούρη με τρόπο “στρώσου και διάβαζε τώρα, φίλε/-η“.
Να ‘χεις διαβάσει το πρώτο βιβλίο; Ναι, πρέπει. Αλλά είναι τέτοια η αφηγηματική δεινότητα του Μπάκμαν που μπορεί να στήσει αυτόνομα κάθε μυθιστόρημά του, να βγάλει στην αυτοτέλεια κάθε του σελίδα και έπειτα κάθε του πρόταση. Η μπακμανική αρχιτεκτονική βάζει σε μια μικρή, απόμακρη πόλη, το Μπιέρνσταντ όλες τις παθογένειες, τις μεταστάσεις και τους αντικατοπτρισμούς της ανθρωπότητας και σε ένα γήπεδο χόκεϊ έναν ολόκληρο κόσμο, που αφού έφαγε τα λυσσακά του και ροκάνισε τα άντερά του παρακολουθώντας την κατρακύλα της χιονοστιβάδας που τους αφάνισε, τώρα βρίσκουν στη γειτονική πόλη το ιδανικό πλαίσιο να φτιάξουν τη σύγκρουση που θα τους θρέψει. Μετά τον βιασμό της Μάγια, που κοντεύει πια τα δεκάξι, μια κοινωνία με σύνδρομα αποσύνθεσης, μετακυλίει τη νοσηρότητά της, την πολυσύνθετη βία ολούθε.
“Ο γιος της βίασε μια κοπέλα, αλλά κανείς δεν μπόρεσε να το αποδείξει. Και θα υπάρχουν πάντα άνθρωποι που θα λένε ότι ο νεαρός τη γλίτωσε, ότι δεν τιμωρήθηκε ούτε αυτός ούτε η οικογένειά του. Έχουν δίκιο. Όμως εκείνη δεν θα νιώσει ποτέ ότι ο γιος της είναι αθώος”.
Η αντιπαλότητα με τη γειτονική πόλη κάνει ακόμα πιο εμφατική την κρίση διαχείρισης θυμού, την κρίση συσσώρευσης μίσους που διατρέχει οριζοντίως και καθέτως τον κόσμο, σχεδόν ολόκληρο. Βία έτοιμη να ξεχυθεί σαν ενεργό ηφαίστειο, λόγια και λόγια και σπασμένα τηλέφωνα και μάχες φθοροποιές που δίνεις ξανά και ξανά μέχρι να τελματώσεις και να καταλάβεις ότι είσαι μπροστά σε αδιέξοδο και σε γκρεμό μαζί.
Το πρόσωπο που τώρα ο Μπάκμαν τραβά στο επίκεντρο ακούει στο όνομα Μπένγι, αυτόν τον τραγικό, αντιφατικό, παγιδευμένο ήρωα, τον ομοφυλόφιλο έφηβο (από το πρώτο βιβλίο το ξέρουμε) που δέχεται πολλαπλή κακοποίηση, αλλά βρίσκει τρόπους να απαντήσει, να βρει λύσεις στα εμπόδια για να κερδίσει τη μάχη που ρίχτηκε. Αυτό το παιδί που έγινε αυτό που ήθελαν οι άλλοι και μαθαίνει ένα μυστικό: ότι το να κρύβεται σε κοινή θέα είναι η καλύτερη κρυψώνα.
“Ποιος είναι το χειρότερο πράγμα που ξέρουμε για σας τους συνανθρώπους μας; Ότι εξαρτιόμαστε από σας. Οι πράξεις σας επηρεάζουν τις ζωές μας. Και δεν τις επηρεάζουν μόνοι οι πράξεις των ανθρώπων που επιλέγουμε και συμπαθούμε, αλλά και άλλων ανθρώπων: των ηλίθιων”.
Μετρ των ανατροπών, των ψυχομετρήσεων, του υποδόριου χιούμορ που σφάζει με το γάντι και το αφήνει να στάζει στον πάγο του γηπέδου χόκεϊ. Μετρ των κανονικοτήτων που ανατρέπονται σε ολισθηρούς δρόμους σαν τριαξονικά, των αιφνιδιασμών που σε διαλύουν και των θυμών που σου προκαλούν οι άνθρωποι που δρουν μέσα στην ιστορία του.
“Το πρόβλημα είναι ότι όσοι σε χλευάζουν απλώς μετακινούν κάθε φορά τα όρια που υποτίθεται ότι πρέπει να ξεπεράσεις για να αποδειχτείς ικανός και άξιος”.
Συνιστώ ξεκάθαρα να διαβάσετε οποιοδήποτε βιβλίο του Μπάκμαν έρθει στα χέρια σας. Οποιοδήποτε. Από το αρχικό μαγικό γρονθοκόπημα του Η γιαγιά μου σας χαιρετά και ζητάει συγγνώμη μέχρι ασφαλώς το Μπιέρνσταντ που περιμένουμε ακόμα ένα βιβλίο για να διαλυθούμε ησύχως μέσα στις σπηλιές μας.
Πριν κλείσω, επειδή συνειδητοποιώ ότι ακούστηκα αρκετά πεισιθάνατος, να πω ότι ο ποιητής Μπάκμαν φροντίζει να ανοίγει συνεχώς χαραμάδες με τις οποίες συντρίβει το σκοτάδι. Κι αυτό είναι μαγικό, να πηγαινοέρχεσαι σαν Γη γύρω από τον αμετακίνητο Ήλιο.
Απολαύστε ελεύθερα.
Για αναγνώστες από 15-16 περίπου ετών.
Εκδόσεις Κέδρος.
TAYTOTHTA | |
---|---|
Τίτλος: | Μπιέρνσταντ εναντίον όλων |
Τίτλος πρωτοτύπου: | Vi mot er
|
Συγγραφέας: | |
Εκδόσεις: | Κέδρος, Ιούνιος 2024 |
Μετάφραση: | Γιώργος Μαθόπουλος |
Επιμέλεια-Διόρθωση: | Αλέκα Πλακονούρη |
Σελίδες: | 584 |
Μέγεθος: | 14 X 20,6 |
ISBN: | 978-960-04-5442-0 |