Διαβάζεται σε 3′- Ηλικιακό κοινό: 12+ (target 13-19) – Λογοτεχνία για παιδιά
“Δεκάξι είμαι χρονώ,
πηγαίνω κόντρα στον καιρό,
ακούω άγρια μουσική,
στο χέρι μου κρατάω σπαθί.
Φωνάζω, βρίζω, αγανακτώ,
κατάρες ρίχνω σε όποιον βρω…”
Ολοκλήρωση της τριλογίας του Γιώργου Χατζόπουλου Οι Αγριόπαπιες. Το ταξίδι προς την ενηλικίωση ήταν μεγάλο, πλατύ, απρόσμενο.
Περί τίνος πρόκειται
Πρώτα στήθηκε το σκηνικό. Με μια Απόδραση, από ένα χωριό, πλάι στις όχθες μιας λίμνης, ενός ξακουστού μουσικού, κάτω από τη μύτη της δικτατορίας. Έπειτα, οι ατίθασοι εντεκάχρονοι προέφηβοι που ονειρεύονταν τη ζωή στα μέτρα τους, μεγάλωσαν, δεκατεσσάρισαν. Το γυμνάσιο ήταν συντηρητικό, ο αυταρχισμός των καθηγητών πνιγηρός, οι γονείς συντηρητικοί, σε μια βιτρίνα τεντούκι. Και έρχεται η Εξέγερση. Γιατί είναι στη φύση των ανθρώπων που το αίμα τους ακόμα τρέχει μέσα στις φλέβες σαν εκατοντάδες θερμοπίδακες να εξεγείρονται.
Τώρα η τριλογία ολοκληρώνεται. Έχουμε λύση του δράματος. Έχουμε έξοδο. Και όπως σε κάθε έξοδο, έχουμε οδύνη και ελπίδες, διαψεύσεις και νέα όνειρα. Διαλέγεις γωνιά λήψης και κοιτάζεις την πραγματικότητα που στέκεται εκεί, απ’ όπου κι αν τη δεις εσύ.
Ο Αλέξανδρος. Δεκάξι χρονών. Στο κέντρο της σκηνής. Το μεικτό πλέον (αγόρια και κορίτσια μαζί) σχολείο του είναι αδιάφορο, πηγαίνει μόνο στα μαθήματα που του αρέσουν, βοηθάει κι ο Χρήστος ο απουσιολόγος. “Η ζωή είναι δική μου και θα την κάνω ό,τι θέλω”. Πηγαίνει στο φοιτητικό αναγνωστήριο, κάνει βόλτες στην παραλία, διαβάζει βιβλία, γράφει τις σκέψεις του σε ένα ημερολόγιο, το οποίο διαβάζουμε κι εμείς. Από τον Σεπτέμβριο που άρχισε η χρονιά, ερωτεύτηκε την Έλλη, το ομορφότερο κορίτσι από τα επτά της τάξης, διστάζοντας, ωστόσο, να της αποκαλύπτει τα συναισθήματά του. Η Έλλη άλλωστε τα είχε με τον Μίλτο, μαθητή της Γ’ Λυκείου, δυο χρόνια μεγαλύτερό τους.
Ένα Citroen. Ο κύριος Μάνος, ο εξόριστος μουσικός, νυν υπουργός πολιτισμού. Και ξάφνου ένα άλλο αμάξι, ένα Fiat. Δυο άντρες με περίστροφα και σκούφους τραβούν τον κύριο Μάνο μέσα στο αμάξι τους. Ο Αλέξανδρος παρακολουθεί τη σκηνή άναυδος. Λίγο μετά μαθαίνουν ότι την ευθύνη της απαγωγής του υπουργού πολιτισμού ανέλαβε η τρομοκρατική οργάνωση Πύρινα Ρόδα που θέτουν άπαντες υπό την κριτική τους και την ευθύνη των πράξεών τους και ζητούν ως αντάλλαγμα την απελευθέρωση πέντε συντρόφων τους. Να όμως που με τα Πύρινα Ρόδα φέρεται να είναι αναμεμειγμένος ο αγαπημένος του καθηγητής, ο φιλόλογος που του έκανε λογοτεχνία, ο κύριος Ρεβελούσης. Να που η Έλλη θα του δώσει ένα φιλί γεμάτο πάθος και θα του γυρίσει τον κόσμο ανάποδα.
Εστιάζοντας
Ο αγωνιστικός τυφώνας του 1979, πέντε χρόνια μετά την πτώση της Χούντας, οι καταλήψεις, το νέο πάλης ξεκίνημα, η ανάδυση αριστερών, ακροαριστερών, ριζοσπαστικών και σπανιότερα κάποιων τρομοκρατικών ομάδων μέσα από τις ποικίλες ιδεολογικές διεργασίες που λάμβαναν χώρα τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια και κινούνταν από την ιδεολογική μάχη μέχρι τον ένοπλο αγώνα και το αντάρτικο πόλης. Δίπλα σε αυτό τον μαραθώνιο, ο διάσημος μουσικός που κάποτε ξεσήκωνε και τώρα είναι υπουργός, μια τρομοκρατική ομάδα που τον απαγάγει και απειλεί, φοιτητές, μαθητές και κόσμος που συμφωνεί μαζί τους εν μέρει ή συνολικά, έφηβοι και νέοι που ψάχνουν τον κόσμο τους μα πριν απ’ όλα τον ίδιο τους τον εαυτό.
Αγώνες, όνειρα, έρωτες, ουτοπίες, αναζητήσεις, διαψεύσεις, επαναστάσεις ελευθεριότητας και μικρές υποδουλώσεις. Το μεγάλο κληροδότημα της γενιάς των Λαμπράκηδων και του Πολυτεχνείου είχε ολόγυρα ανθίσει και ήταν θέμα τι έβλεπε και τι αναζητούσε ο καθένας. Για κάθε έφηβο, όμως, για όλες τις αγριόπαπιες που ήθελαν να πετάξουν με το δικό τους άνοιγμα φτερών, όλα είναι πρωτίστως μια αναμέτρηση με τον εαυτό τους, με το ανάστημα που προσπαθούν να ορθώσουν, με τις επιθυμίες, τα πρέπει, την ταυτότητα που αναζητούν, η οποία κινείται από τα πιο ασήμαντα μέχρι τα πιο ουσιώδη: ερωτική/σεξουαλική, κοινωνική, πολιτική/ιδεολογική, συναισθηματική/ψυχική, οικογενειακή, γνωστική/μαθητική/επαγγελματική.
Με πολλές αναφορές σε πραγματικά γεγονότα, διαδηλώσεις, συμβάντα στα τέλη του 70′, με διακειμενικές συνομιλίες με άλλα βιβλία, με στίχους τραγουδιών που εντείνουν την αποτύπωση της εποχής, ο συγγραφέας ολοκληρώνει αυτό το τριπλό ταξίδι προσδοκιών, ονείρων, επιθυμιών που προχωρούν στα μονοπάτια της διεκδίκησης και της αγωνιστικότητας. Για να βρει ο καθένας τη δική του λύτρωση, να συναντηθεί με τις δικές του ματαιώσεις ή δικαιώσεις.Ένα ταξίδι ωρίμανσης μέσα στην ταραχώδη δεκαετία του 1970 όπου η Ελλάδα και οι άνθρωποί της μετεωρίστηκαν πολλές φορές από την ειρήνη στον πόλεμο, από τη δημοκρατία στη δικτατορία, από το δίκιο στο άδικο, από τη δικαίωση στην οργή, από τη διεκδίκηση στην κατάκτηση, από το όνειρο στον θρήνο. Και αντιστρόφως.
Οι ήρωες, κυρίως ο Αλέξανδρος, κοιτάζει κατάματα τον αριστερό εξτρεμισμό που αναδύθηκε εκείνα τα χρόνια, βλέπει τη γοητεία να παίρνεις εκδίκηση από κτήνη του φασισμού, βλέπει τον διχασμό της απώλειας ζωών. Οι ακραίες ιδέες έχουν λάμψη, έχουν γυαλάδα, όμως είναι αντίθετες με εκείνο που υποτίθεται πως πολεμούν, με τα δικαιώματα των ανθρώπων. Κι αυτός είναι ένας κεντρικός συλλογισμός που εκπέμπει η τελευταία αυτή ιστορία της τριλογίας. Αγριόπαπιες. Να μη βρίσκεις ποτέ τον δρόμο σου, μα ίσως πάντα να προσπαθείς να βρεις τον καλύτερο δρόμο για όλους. Παράλληλα, ο Αλέξανδρος βλέπει έναν κόσμο που φέρει τη σφραγίδα των ανθρώπων, τη λογοτεχνία, έναν κόσμο δίχως τη βία του εξτρεμισμού, με τις ιδέες να εκπυρσοκροτούν.
Για αναγνώστες από 11-12 περίπου ετών.
Εκδόσεις Πατάκη.
Απόσπασμα
Δείτε απόσπασμα εδώ
Το Soundtrack του βιβλίου
TAYTOTHTA | |
---|---|
Τίτλος: | Αγριόπαπιες - Όνειρο τρίτο: Η απελευθέρωση |
Σειρά: | Αγριόπαπιες |
Συγγραφέας: | |
Εικονογράφος εξωφύλλου: | |
Εκδόσεις: | Πατάκη, Νοέμβριος 2023 |
Σελιδοποίηση: | Αλέξιος Δ. Μάστορης |
Επιμέλεια-Διορθώσεις: | Αντωνία Κιλεσσοπούλου |
Σελίδες: | 224 |
Μέγεθος: | 14 Χ 21
|
ISBN: | 978-960-16-9217-3 |