Το μυστικό του Βελισσάριου, γράφει με μεγάλα κεφαλαία γράμματα στο σκληρό εξώφυλλο του βιβλίου. Όμως τη ματιά μου έκλεψε μια περίεργη συνάντηση μορφών, σχημάτων, χρωμάτων, επιρροών. Δομίνικος Θεοτοκόπουλος, Τέτσης, Χατζηκυριάκος- Γκίκας, Θεόφιλος, Λύτρας, Μαλέας, Παρθένης, Παπαλουκάς είχαν πιαστεί χέρι-χέρι και έστηναν έναν παράξενο χορό υπό τη μελωδική σύνθεση του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου, άξια μαέστρο την Ευαγγελία Γουτιάνου και πρωτοστάτη στον χορό τον Βελισσάριο.
Ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος μας συστήνει τον άγνωστο για πολλούς, Κυπαρίσσιο ζωγράφο Βελισσάριο Κορένσιο, με αφορμή την αφήγηση από τον δήμαρχο Τριφυλιάς, κ. Παναγιώτη Κατσιβέλα, της ζωής του ζωγράφου.
«Εκείνη τη νύχτα του Φλεβάρη ο Θεός είχε θυμώσει πολύ… Η Κυπαρισσία ήταν έρημη… Οι κάτοικοι κλειδαμπαρωμένοι στα σπίτια τους… Παρά την κακοκαιρία, βγήκα απ’ το σπίτι και περπατούσα ολομόναχος… Προσπαθούσα να βρω υπόθεση για το νέο μου παραμύθι… Ξαφνικά η νύχτα έγινε μέρα… Με τη λάμψη της, είδα στα φουρτουνιασμένα νερά να χρυσίζει έντονα κάτι….»
Αυτό το «κάτι» δεν θα αποτελέσει ένα μόνο έναυσμα για να ξετυλιχτεί η ιστορία, αλλά θα είναι και η σύνδεση του χθες με το τώρα και το μετά, θα είναι η γνώση, ένας κύκλος, που δεν έχει αρχή και τέλος.
Δωδεκάχρονο αγόρι έφτασε ο Βελισσάριος από την Αρκαδια της Πελοποννήσου, στο μεγάλο λιμάνι της Νάπολης, σε μια άγνωστη γη. Ποιο ήταν όμως αυτό το μυστικό που τον ακλουθούσε;
«… Βελισσάριε! Τρέξε γρήγορα! Οι Οθωμανοί έρχονται να μας συλλάβουν. Βάλε φτερά στα πόδια σου!»
Το μικρό αγόρι αναγκάζεται μαζί με την οικογένειά του να φύγει από τον τόπο του για να επιβιώσει, όπως κάνουν στα βάθη της ιστορίας τόσοι άνθρωποι που μεταναστεύουν, που τους έδιωξε ο πόλεμος. Άνθρωποι που ταξιδεύουν στην αβεβαιότητα, στο άγνωστο, που δεν ξέρουν αν θα νιώσουν ξανά ασφαλείς, αν θα βρουν τη δύναμη να χτίσουν μια νέα ζωή, αν θα ξαναγεννηθεί η ελπίδα τους, αν θα ονειρευτούν, αν θα επιστρέψουν. Άνθρωποι που σίγουρα όμως δε θα ξεχάσουν.
Άραγε, ο Βελισσάριος, ονειρευόταν ήδη πως θα γίνει μεγάλος ζωγράφος και θα κατακτήσει με την τέχνη του τα πλούσια σαλόνια και τις μεγαλοπρεπείς εκκλησίες με τη ζωγραφική του; Σίγουρα, έδειχνε από μικρός πως ήξερε να αντιμετωπίζει τις αναποδιές της ζωής, να αρπάζει τις ευκαιρίες, να στρώνει το δικό του δρόμο.
Ταξίδεψε στη Βενετία, για να μαθητεύσει δίπλα σε σπουδαίους δασκάλους, γύρισε στη Νάπολη, γνωρίστηκε με κόσμο, υπηρέτησε την Ελληνική Αδελφότητα της πόλης, κι αντί για σπαθί, κέρδισε με το πινέλο του μια θέση αξιοζήλευτη στη νέα του πατρίδα.
Ο συγγραφέας έξυπνα χρησιμοποιεί τη ζωή του μεγάλου ζωγράφου Βελισσάριο Κορένσιο για να θίξει ένα θέμα τόσο επίκαιρο, όσο το προσφυγικό, αλλά παράλληλα να προβάλει τη δύναμη της ελπίδας, που αναγεννιέται από τις στάχτες της, τη δύναμη που κρύβει μέσα του ένα μικρό παιδί, ικανή ν’ αλλάξει όλο τον κόσμο. Με λόγο λιτό αλλά και λυρικό, εξαιρετικά περιγραφικό, σε ταξιδεύει από την όμορφη Κυπαρισσία, Αρκαδιά όπως λεγόταν τότε, στην Ιταλία και σε κάνει να αφουγκράζεσαι τους ήχους της φύσης και να βλέπεις με τα μάτια του τις ομορφιές του κάθε τόπου. Σ’ αυτό έρχεται να προστεθεί και η ιδιαίτερη εικονογράφηση της Ευαγγελίας Γουτιάνου, συμπληρώνοντας έτσι το πολύχρωμο ψηφιδωτό.
Η τέχνη είναι ένα βιβλίο ανοιχτό που συνδέει το χθες με το σήμερα και οραματίζεται το αύριο.
Το όνομα της Κυπαρισσιώτικης οικογένειας ήταν Κορεντσή, αλλά για τον μεγάλο ζωγράφο είχε επικρατήσει το ιταλοποιημένο Κορένσιος, ο οποίος ήταν ένας από την Ελληνική τριανδρία, Δομίνικος Θεοτοκόπουλος (Ελ Γρκέκο 1540- 1614) και Αντώνης Βασιλάκης (Ιλ Γκράντε Αλιένσε 1556- 1629), που είχαν σημαντική συμβολή στην άνθιση της Ευρωπαϊκής ζωγραφικής την εποχή αυτή. Η πολύπαθη ζωή ενός σημαντικού ζωγράφου που δήλωνε περήφανος Αρκάς, παρουσιάζεται από τον Γρηγόρη Χαλιακόπουλο και τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | |
---|---|
Τίτλος: | Το μυστικό του Βελισσάριου |
Συγγραφέας: | Γρηγόρης Χαλιακόπουλος |
Εικονογράφηση: | Ευαγγελία Γουτιάνου |
Εκδόσεις: | Καλειδοσκόπιο, 2016, Παραχώρηση, από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, εικόνων από το βιβλίο του Παναγιώτη Κ. Ιωάννου (2011) Belisario Corenzio: Η ζωή και το έργο του. |
Επιμέλεια Κειμένου – Διορθώσεις: | Κατερίνα Λογοθέτη |
Σελίδες: | 44 |
Μέγεθος: | 17 χ 24 |
ISBN: | 978-960-471-117-8 |