Η Έμμα Ντόναχιου επανέρχεται μετά το μπεστ σέλερ “Το δωμάτιο” που έφτασε ως το Χόλιγουντ και ως προς την αφηγηματική της δεινότητα μπορώ να πω πως τα καταφέρνει ξανά να κρατήσει ψηλά τον πήχη. Με “Το Θαύμα” φωτίζει μια ολόκληρη κοινωνία με τρόπο παραπάνω από επαρκή ενώ το θέμα από το οποίο αντλεί την ιστορία της είναι ιδιαιτέρως πρωτότυπο και της δίνει την ευκαιρία να παίξει δυνατά σε όλο το περιθρησκευτικό παρανάλωμα του πυρός που κατακαίει συνειδήσεις πρώτα απ’ όλα.
Η κεντρική ηρωίδα του Θαύματος, η Λιμπ Ράιτ, νοσοκόμα που έχει εκπαιδευτεί στο πλάι της διάσημης Μις Ν (Νάιτινγκεϊλ, διακεκριμένη νοσοκόμα που διακρίθηκε για τη δράση της στον άρτι λήξαντα πόλεμο της Κριμαίας), καταφτάνει σε ένα χωριό της Ιρλανδίας για να βοηθήσει την 11χρονη Άννα Ο’ Ντόνελ η οποία αρνείται τους τελευταίους τέσσερις μήνες να φάει, αν και ακόμα δείχνει ακμαία και υγιής. Οι γονείς της και η μικρή κοινωνία θεωρούν πως πρόκειται για ένα θαύμα. Ο γιατρός ΜακΜπρίρτι της αναθέτει ουσιαστικά μια… παρακολούθηση.
Οι περιπτώσεις ναυτίας, κατάθλιψης, γαστρικής απόφραξης και άλλων τινών αποκλείονται με συνοπτικές διαδικασίες και η περίπτωση της Άννας κινεί το ενδιαφέρον της νοσοκόμας Λιμπ από την πρώτη κιόλας στιγμή. Τι συμβαίνει πραγματικά σε εκείνο το σπίτι; Τι κρύβεται πίσω από την ολική αφαγία της 11χρονης Άννας;
Τα Fasting Girls, τα κορίτσια της Νηστείας των 17ου-19ου αιώνα, προέφηβες κυρίως, ισχυρίζονταν, οι ίδιες ή το περιβάλλον τους, ότι μπορούσαν να επιβιώσουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα (μηνών τουλάχιστον) χωρίς να τρώνε το παραμικρό, μόνο με τον αέρα και τη χάρη του Χριστού. Οι περισσότερες υποστήριζαν ότι διαθέτουν και κάποια μαγική ή θρησκευτική δύναμη που τις έκανε ακόμα πιο ξεχωριστές στα μάτια των μικρών τοπικών κοινωνιών όπου συνήθως ανθούσαν. Η δυνατότητα επιβίωσης χωρίς τροφή θεωρήθηκε από πολύ παλιά ως σημάδι ιερότητας και δεν σπανίζουν οι περιπτώσεις, κυρίως γυναικών, που αγιοποιήθηκαν εξαιτίας της ικανότητάς τους αυτής, πραγματικής ή μη. Χαρακτηριστική περίπτωση (όχι αγιοποίησης) είναι το “Αίνιγμα του Μπρούκλιν”, η Μαίρη Φάντσερ (1848-1916).
Η Ντόναχιου βάζοντας μπροστά την ιστορία της 11χρονης Άννας, αναδεικνύει γεγονότα και πολιτικές συνθήκες, κοινωνικές νοοτροπίες και στάσεις. Η απόλυτα υποκειμενική και ιδιοτελής ερμηνεία του Θείου Λόγου, η τυπολατρεία, η προσήλωση στο γράμμα του νόμου, η μαζική χειραγώγηση και μια θρησκοληψία σαν άναρθρη κραυγή ζούγκλας έχουν πρωτεύουσα θέση στην κοινωνία που αντικρίζει η Λιμπ. Και μέσα σ’ όλα αυτά, ένα θαύμα σε περιμένει να το δεις, να το πιστέψεις ή να το ξεσκεπάσεις.
Οικονομία στην αφήγηση και στους διαλόγους η οποία όμως είναι γνήσια κλειστοβική και λυρική χωρίς να κάνει δύσπεπτη την ιστορία, εύρυθμη η ροή, στιβαρή η πλοκή, καλοδουλεμένοι οι χαρακτήρες τουλάχιστον των δύο γυναικών και μια ασάφεια που πιστεύεις ότι η Ντόναχιου την έχει σπουδάσει καιρούς και καιρούς για να σε αφήσει να γεμίζεις εσύ κενά και χαραμάδες. Το σώμα της Άννας φθίνει, καταρρέει και μαζί της το πράττει ευλαβικά και προσευχόμενη μια ολόκληρη -σχεδόν- κοινωνία. Ένας υπέροχος κόκκινος κύκλος που εισβάλλει ξαφνικά και κυκλώνει την σκέψη σου.
Από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | |
---|---|
Τίτλος: | Το θαύμα |
Τίτλος πρωτοτύπου: | The Wonder |
Συγγραφέας: | Έμμα Ντόναχιου |
Μετάφραση | Ρηγούλα Γεωργιάδου |
Εκδόσεις: | Παπαδόπουλος, Μάιος 2017 |
Διόρθωση: | Χρύσα Φραγκιαδάκη |
Σελίδες: | 360 |
Μέγεθος: | 14,5 Χ 20,5 |
ISBN: | 978-960-569-729-7 |