Αυτό είναι το μυστικό: τα έργα τέχνης έχουν ψυχή!
Η ιδέα του βιβλίου γεννήθηκε όταν είδα την άδεια θέση της Καρυάτιδας στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Τελικά το έγραψα πριν τέσσερα χρόνια αλλά περίμενε υπομονετικά να συναντήσει τον Χαρίτωνα Μπεκιάρη. Εκείνος με την εικαστική του παρέμβαση έδωσε στο βιβλίο άλλη διάσταση, οδηγώντας τον αναγνώστη στην ψυχή κάθε καλλιτεχνήματος. Αυτό είναι το μυστικό: τα έργα τέχνης έχουν ψυχή.
Βαγγέλης Ηλιόπουλος
για το elniplex
Κάθε δημιούργημα λοιπόν έχει ψυχή. Την ψυχή που του έδωσε ο δημιουργός του. Έτσι κι εκείνη. Η δική της ψυχή είναι που την κάνει να ονειρεύεται ότι βρίσκεται στην λαμπερή πόλη στην οποία γεννήθηκε, στο σπίτι της. Θυμάται ότι την άρπαξαν βίαια και την ανάγκασαν να ζει ξενιτεμένη. «Μα περνάς καλά εδώ», της λένε. Πόσο καλά μπορεί να περάσει ένας στίχος μακριά από το ποίημά του, ένα κεφάλαιο μακριά από το μυθιστόρημά του, ένα αντάτζιο μακριά από τη συμφωνία του, ένα χορικό μακριά από την τραγωδία του; Κι εκείνη, η κλεμμένη και μοναχή Καρυάτιδα ζώντας με τη νοσταλγία και τη θλίψη για το άδικο. … τα βράδια ονειρεύεται ότι είναι σπίτι της.
Η Παιδική Νομική Βιβλιοθήκη παραδίδει στο αναγνωστικό κοινό το 4ο βιβλίο της σειράς «Μικρά βήματα – Μεγάλοι Δρόμοι». Στο βιβλίο αυτό, όπως επισημαίνει ο Βαγγέλης Ηλιόπουλος στο εισαγωγικό σημείωμα, «θίγεται το θέμα του σεβασμού στην πολιτιστική μας κληρονομιά. Ένα έργο τέχνης, αποκομμένο βίαια από το οικοδόμημά του, σαν ένας άνθρωπος που έπεσε θύμα αρπαγής, συναλλαγής και εκμετάλλευσης, μιλά στον μικρό αναγνώστη εξηγώντας του πώς νιώθει κάθε μέρα στην ξενιτιά όπου και οδηγήθηκε ακούσια.
Μέσα από μια πρωτοπρόσωπικη αφήγηση συναισθηματικά φορτισμένη, ο συγγραφέας προσεγγίζει το θέμα ως ένα είδος trafficking. Η Καρυάτιδα ξεδιπλώνει στον αναγνώστη τα συναισθήματά της. Ζει ξενιτεμένη με τη ελπίδα της επιστροφής εκεί όπου ανήκει. Η αφαιρετικότητα, η μινιμαλιστική λογική του κειμένου σε συνδυασμό με τον λυρισμό και την ποιητική διάθεση του συγγραφέα συνθέτουν μια ιστορία-κατάθεση ψυχής η οποία εμφανώς απευθύνεται πρωτίστως στην ενεργοποίηση του συναισθήματος των αναγνωστών. Το ενδιαφέρον κι εμπεριστατωμένο νομικό παράρτημα εξάλλου, παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες για το θέμα του επαναπατρισμού των μαρμάρων της Ακρόπολης.
Η εικονογράφηση του βιβλίου ανήκει στον γνωστό γλύπτη και εικαστικό Χαρίτων Μπεκιάρη ο οποίος εμπνεύστηκε κι απέδωσε την Καρυάτιδα με τη μορφή ενός πουλιού. Η ταύτιση του πουλιού με τον ευάλωτο ταξιδευτή μας είναι άλλωστε οικεία από τη λαϊκή παράδοση. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι το πουλί φέρει και την ιδιότητα του αγγελιαφόρου και του αυτόκλητου μάρτυρα στα τραγούδια της ξενιτιάς. Έτσι συνειρμικά ο αναγνώστης προσλαμβάνει και την αξία της μετάδοσης ενός σημαντικού μηνύματος. Το ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο βιβλίο είναι ότι κείμενο και εικονογράφηση συνδέονται με μια άρρηκτη σχέση. Η εικόνα οδηγεί στην ανακατασκευή του νοήματος καθώς μέσω αυτής αποκαλύπτεται η ταυτότητα της ομιλήτριας. Εντυπωσιακή αλλά και άκρως συμβολική είναι η τελευταία εικόνα του βιβλίου με τις Καρυάτιδες να βαστούν κόκκινες κορδέλες κι ένα πουλί να υψώνει τις άκρες τους ψηλά σαν γαϊτανάκι … Μια έμμεση προτροπή για ανάληψη δράσης.
Στα προτεινόμενα!
…………………………………………
Τις χειμωνιάτικες βραδιές
και τις εξαίσιες του Αυγούστου νύχτες
τους βλέπω,
απ’ τα ψηλά να κατεβαίνουν βάθρα τους,
της μέρας αποβάλλοντας το τυπικό τους ύφος,
με νοσταλγίας στεναγμούς και δάκρυα
τους Παρθενώνες και τα Ερεχθεία που στερήθηκαν
στη μνήμη τους με πάθος ν’ ανεγείρουν.
Κική Δημουλά, Ποιήματα, Ίκαρος, Αθήνα 2005 , σ. 36-37
Διακρίσεις
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | |
---|---|
Τίτλος: | Τα βράδια ονειρεύομαι ότι είμαι σπίτι μου |
Σειρά: | Μικρά βήματα – ΜΕΓΑΛΟΙ ΔΡΟΜΟΙ |
Συγγραφέας: | Βαγγέλης Ηλιόπουλος |
Εικονογράφηση: | Χαρίτων Μπεκιάρης |
Εκδόσεις: | Παιδική Νομική Βιβλιοθήκη, Μάιος 2019 |
Καλλιτεχνική επιμέλεια: | Νεκταρία Καπογιάννη |
Πρόλογος: | Ίρις Κρητικού |
Σελίδες: | 36 |
Μέγεθος: | 24 Χ 22 |
ISBN: | 978-960-622-699-1 |