Γεννήθηκε το 1988 στην Αθήνα. Από μικρή αγαπούσε πολύ τον κόσμο των βιβλίων, την ανάγνωση, τις εικόνες και το gaming. Την ώρα που σήμαναν οι σπουδές το 2006, απέφυγε την Καλών Τεχνών και στράφηκε στο Τμήμα μάρκετινγκ και επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ το 2009, προτού τελειώσει εκεί, σπούδασε και γραφιστική. Αφού εργάστηκε ως γραφίστρια για κάποια χρόνια, το 2015 ξεκίνησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Communication Design στο Πόρτο, όπου, την κέρδισε η εικονογράφηση.
Από το 2011 ασχολείται επαγγελματικά με τον γραφιστικό σχεδιασμό σε εταιρείες και γραφεία, ενώ από το 2018 ασχολείται και με τον οπτικό σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων, παιχνιδιών, βιβλίων και εξωφύλλων, με την εικονογράφηση, κυρίως παιδικών βιβλίων, αλλά και με την εκπαίδευση στο design.
Ζει στο κέντρο της Αθήνας και εργάζεται κυρίως ως freelancer. Το 2019 συμμετείχε στο 7o ICTVC, το Παγκόσμιο Συνέδριο Τυπογραφίας & Οπτικής Επικοινωνίας που διεξήχθη στην Πάτρα με την παρουσίαση της διπλωματικής της εργασίας πάνω στο βιβλίο και στον κινηματογράφο. Το 2019-20 ήταν ένα από τα εκπαιδευόμενα μέλη του προγράμματος European School of Urban Game Design που έγινε σε συνεργασία του Ινστίτουτου Γκαίτε με το Amsterdam University of Applied Sciences.
Τον Οκτώβριο του 2022 κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Πατάκη το βιβλίο Πρόσωπο Ζώο Πράγμα, το οποίο εικονογράφησε με ιδιαίτερο στυλ και αισθητική, κερδίζοντας ευμενή σχόλια και προσδίδοντάς του μια ξεχωριστή ποιότητα.
Η ταλαντούχα εικονογράφος Ράνια Μακρυγιάννη συστήνεται σε #Συνέντευξη στο #ELNIPLEX.
Η Ράνια στον κόσμο
Τα παιδικά σου χρόνια κύλησαν μέσα στη δεκαετία του 90’. Πώς ήταν να μεγαλώνεις σε εκείνη τη μεταβατική προς το σήμερα εποχή;
Η δεκαετία του 90′ είχε κάτι το πολύ ενδιαφέρον: Μία συνεχόμενη εξέλιξη προς την τεχνολογία όπως τη γνωρίζουμε σήμερα (κινητά, υπολογιστές κλπ) μαζί με το ρομαντισμό της δεκαετίας του 80 που ήταν μια περισσότερο αναλογική δεκαετία. Αυτό που θυμάμαι πολύ έντονα είναι τα περιοδικά, οι αφίσες, τα αυτοκόλλητα, τα παιχνίδια με κάρτες (όπως το υπερ-ατού!). Όλα αυτά υπήρχαν στην καθημερινότητα μας μαζί με τα βιντεοπαιχνίδια που παίζαμε σε μεγάλες και μικρές κονσόλες.
Εδώ να πούμε ότι ήμουν και μια μικρή gamer (είχα και GameBoy το οποίο έχω ακόμα(!) και το Playstation1). Τα σημειωματάκια στην τάξη, τα λευκώματα, οι κασέτες που γράφαμε από το ραδιόφωνο, νομίζω ότι είχε πολλή δημιουργικότητα η καθημερινότητα τότε.
Μάρκετινγκ και επικοινωνία. Επιθυμία, συγκυρία ή σπουδές που ανέδειξαν πλευρές του εαυτού σου;
Αυτή η επιλογή ήταν αποτέλεσμα του ελλιπούς Επαγγελματικού Προσανατολισμού, σε συνδυασμό με το ότι στη χώρα μας αν ένα παιδί θέλει να σπουδάσει τέχνες (εφαρμοσμένες και μη) δεν έχει και πολλές επιλογές. Δεν ήθελα όμως καθόλου να μπω στην Καλών Τεχνών, ένιωθα ότι δε μου ταίριαζε ακριβώς. Τα πήγαινα καλά και στα θεωρητικά αλλά και στα μαθηματικά, οπότε δεν ήμουν προσανατολισμένη κάπου συγκεκριμένα. Το Μάρκετινγκ τότε μου φαινόταν κάτι αρκετά δημιουργικό, που συνδύαζε πολλούς επιστημονικούς τομείς (μέχρι και οπτικό σχεδιασμό σε κάποια μαθήματα!) αλλά τελικά αυτό που με κέρδισε ήταν η επικοινωνία, την οποία επέλεξα ως κατεύθυνση στο τελευταίο έτος της σχολής. Την ίδια χρονιά ξεκίνησα να σπουδάζω παράλληλα γραφιστική. Δεν μετανιώνω καθόλου για την πορεία μου αυτή, πιστεύω ότι κατά τη διάρκεια των σπουδών μου εκεί εξελίχθηκαν πολλές δεξιότητες και είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω πολύ ενδιαφέροντα μαθήματα από αξιόλογους/ες καθηγητές/καθηγήτριες. Αλλά ίσως το πιο σημαντικό είναι ότι έζησα τη φοιτητική ζωή σε ένα πανεπιστήμιο στο κέντρο της Αθήνας, που από μόνο του είναι μια εμπειρία!
Πώς μπαίνει η γραφιστική και η εικονογράφηση στη ζωή σου; Υπήρχε πάντα αυτή η επιθυμία και περίμενες την κατάλληλη στιγμή;
Νομίζω υπήρχε αλλά δεν το ήξερα τότε. Ήξερα ότι ήθελα να ασχοληθώ με την εικόνα. Ήμουν από πάντα ένα πολύ δημιουργικό παιδί, έκανα κολάζ, σχεδίαζα, ζωγράφιζα, έβγαζα συνέχεια φωτογραφίες, βίντεο, οπότε αποφάσισα να ξεκινήσω μαθήματα για να δω τι ακριβώς ήταν η γραφιστική. Μέσα σε αυτά τα χρόνια έκανα και εικονογραφήσεις αλλά αυτό ξεκίνησε πιο σοβαρά όσο ήμουν στο Πόρτο. Οπότε μάλλον η εικονογράφηση περίμενε την κατάλληλη στιγμή για να πάρει περισσότερο χώρο στη ζωή και την καθημερινότητα μου.
Και ξαφνικά βρίσκεσαι στο Πόρτο. Πόσο σε καθόρισαν μέχρι σήμερα οι σπουδές σου εκεί;
Νομίζω ότι αυτό που είμαι σήμερα σαν σχεδιάστρια και εικονογράφος, το χρωστάω κυρίως στην εμπειρία μου εκεί. Ήταν αρκετά δύσκολο το Μεταπτυχιακό και πήγα πραγματικά με πολύ λίγα εκπαιδευτικά εφόδια, αλλά όλη αυτή η προσπάθεια και οι υπέροχοι άνθρωποι που γνώρισα εκεί ήταν καταλυτικοί παράγοντες για το πως βλέπω πλέον τη δουλειά μου και τον εαυτό μου αλλά και τον κόσμο μέσα από αυτή.
Το πιο σημαντικό ίσως ήταν ότι κέρδισα πολλή αυτοπεποίθηση μέσα από αυτό το ταξίδι.
Κάνεις τον γραφιστικό σχεδιασμό σε διάφορες εταιρείες, επιμελείσαι τον οπτικό σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων, παιχνιδιών, βιβλίων. Έχεις βρει τον επαγγελματικό προορισμό σου μέσα σε αυτόν τον κόσμο; Τι ονειρεύεσαι να κάνεις;
Μέσα από την προσπάθεια και τις εμπειρίες μου ως τώρα βρίσκω με σταθερή πορεία το δρόμο μου.
Αυτό που με ενδιαφέρει κυρίως να κάνω είναι δημιουργικά πράγματα, άσχετα με το μέσο για το οποίο προορίζονται. Γι’ αυτό και προσδιορίζω τον επαγγελματικό μου τίτλο ως Creative designer και illustrator και όχι απλά ως graphic designer. Ο σχεδιασμός παιχνιδιών δε, είναι ένας τομέας που με ενδιαφέρει γενικότερα, όχι μόνο σχεδιαστικά αλλά και γενικά ό,τι έχει να κάνει με τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την αισθητική.
Είχα πάρει μέρος και στο European School of Game Design σε συνεργασία Ινστιτούτου Γκαίτε και πανεπιστημίου του Άμστερνταμ, όπου κάναμε σεμινάρια και σχεδιάζαμε παιχνίδια για την πόλη. Όσο για τα βιβλία και τα εξώφυλλα, είναι κάτι που χαίρομαι πολύ να σχεδιάζω. Αν και μέσα από τη δουλειά μου βιοπορίζομαι, πάντα προσκαλώ το δημιουργικό κομμάτι της να υπάρχει στην καθημερινότητα μου και θέλω να μεταδώσω αυτή μου την αγάπη και σε άλλους. Έχω διδάξει για κάποιο διάστημα και μου άρεσε πολύ σαν εμπειρία, όποτε θα ήθελα να κάνω και αυτό κάποια στιγμή συνδυάζοντας το και με την έρευνα ώστε να μπορώ να προσφέρω και ευρύτερα σε διάφορους τομείς πέρα από τον δικό μου.
Η Ράνια στο Πρόσωπο Ζώο Πράγμα
Να μιλήσουμε για «Πρόσωπο Ζώο Πράγμα». Πώς δούλεψες για αυτό το βιβλίο το οποίο ανέδειξε πραγματικά το ταλέντο και το εικονογραφικό σου στυλ;
Να πούμε ότι σε πρώτη φάση έψαξα όλες τις άγνωστες λέξεις που είχα (οι οποίες ήταν αρκετές)! Μου αρέσει πολύ να ψάχνω και να παίρνω ιδέες οπότε ξεκίνησα με αυτό. Βλέποντας πολλές εικόνες ή φωτογραφίες από όλα όσα έπρεπε να σχεδιαστούν, σταδιακά ανά γράμμα και μετά αποφάσιζα πώς θα γίνει το καθετί. Στην αρχή πειραματίστηκα με τις φόρμες και μετά πρόσθεσα λεπτομέρειες και υφές. Μου αρέσει πολύ να δουλεύω με υφές, νιώθω ότι ζωντανεύουν την εικονογράφηση και δίνουν ένα επιπλέον φως πέρα από τις σκιάσεις.
Αν ήσουν ζώο, πράγμα, τι θα ήσουν; Και ποιο πρόσωπο οποιασδήποτε εποχής θα ήθελες να έχεις συναντήσει στη ζωή σου;
Αν ήμουν ζώο, θα ήμουν κάποιο που του αρέσει να τεμπελιάζει πολύ κάποιες ώρες της ημέρας και κάποιες άλλες να είναι πάρα πολύ ενεργητικό (είμαι λίγο των άκρων!) και που σίγουρα προτιμάει τα ζεστά μέρη. Οπότε ίσως κάποιο αιλουροειδές του Νοτίου ημισφαιρίου ή κάποιο νυχτόβιο όπως η αλεπού..!
Αν ήμουν πράγμα σίγουρα θα ήμουν κάποιο ζεστό κουβερτάκι καναπέ.
Θα ήθελα να είχα συναντήσει τον Chagall, τον είχα μελετήσει σε μια εργασία και μου είχε κάνει εντύπωση πόσο ισορροπημένη ήταν η ζωή του και πόσο βαθιά συναισθηματικός άνθρωπος ήταν.
Απόλαυσες τη διαδικασία ή ήταν μια διαδικασία ιδιαιτέρως επίπονη η παραγωγή ενός ψυχαγωγικού-εκπαιδευτικού-γνώσεων βιβλίου;
Όπως είπα παραπάνω, αγαπώ πολύ τη δουλειά μου και ιδιαίτερα τέτοιου είδους πρότζεκτ, αλλά δεν παύει να είναι μια δουλειά με deadlines και πολλές ώρες στον υπολογιστή.
Οπότε θα έλεγα ότι απόλαυσα πολύ τη διαδικασία λόγω της φύσης του πρότζεκτ και επειδή πρόκειται για ένα από τα αγαπημένα μου παιχνίδια, αλλά σίγουρα υπήρξαν και φορές που ήμουν κουρασμένη από προηγουμένη δουλειά και έπρεπε να συνεχίσω να το δουλεύω για να βγει.
Υπήρξαν πράγματα που σε δυσκόλεψαν; Και γενικότερα, ποιο είναι το πιο δύσκολο στάδιο σε μια εικονογράφηση ενός βιβλίου ή άλλου πρότζεκτ;
Νομίζω το δύσκολο είναι το ξεκίνημα, να βρεις το στυλ της εικονογράφησης και μια ιδέα που να έχει χαρακτήρα, όπως κάποια ζώα να έχουν κάποια αστεία στοιχεία, όπως ο κροκόδειλος που κάνει πατίνια ή το περιστέρι με ημίψηλο καπέλο. Μετά κάπως κυλάει από μόνο του, έτσι νιώθω.
Πιστεύεις ότι οι εικονογράφοι πρέπει να εξελίσσετε το στυλ σας, να έχετε στοιχεία αναγνωρίσιμα, να προσαρμόζεστε αναλόγως του είδους βιβλίου και κειμένου;
Πιστεύω και η αλήθεια είναι ότι το αποζητάω κι εγώ, πως καλό είναι να έχουμε ένα αναγνωρίσιμο στυλ το οποίο όμως να είναι εξελίξιμο και να μη μας περιορίζει. Δηλαδή να μπορούμε να υποστηρίξουμε και άλλα στυλ αν μας ζητηθεί, αλλά παράλληλα να εξελίσσουμε αυτό που μας εκφράζει περισσότερο (που θα είναι και το πιο αναγνωρίσιμο).
Κρατώντας τα βασικά στοιχεία σταθερά ενώ πειραματιζόμαστε με τα υπόλοιπα προκύπτουν εξελιγμένα στυλ που όμως θυμίζουν το πιο αναγνωρίσιμο στυλ ενός/μιας εικονογράφου.
Στον κόσμο της Ράνιας
Ποια είναι η αγαπημένη σου ταινία/σειρά;
Ταινία: Frances Ha, Σειρά: Heartstopper και από παλιές Desperate Housewives
Ποια μουσική ακούς -αν ακούς- όταν δουλεύεις σπίτι;
Instrumental κυρίως με λάτιν στοιχεία, όπως οι Hermanos Gutierrez και οι Calexico, αλλά και παλιά ελληνικά γιατί μου αρέσει να τραγουδάω κιόλας ενώ δουλεύω!
Αθήνα ή Πόρτο;
Πόρτο με τον καιρό και τα αγαπημένα μέρη της Αθήνας.
Αθήνα με την αστική φύση και τη χαλαρή ενέργεια του Πόρτο.
Θα ήθελες να έχεις ζήσει σε άλλη εποχή και γιατί ή προτιμάς το σήμερα;
Παλιά έλεγα ότι θα ήθελα να είχα ζήσει τον ρομαντισμό και την επαναστατικότητα του 60′-70′ στην Ευρώπη ή τη δεκαετία του 20′-30′ στην Αθήνα. Προτιμώ, όμως, το σήμερα επειδή οι φωνές των γυναικών και των θηλυκοτήτων ακούγονται όλο και περισσότερο και επειδή έχει αρχίσει να δίνεται σημασία στον ψυχισμό, όχι μόνο των παιδιών, αλλά και των ενηλίκων και σε πολύ σημαντικές αξίες όπως η ενσυναίσθηση.
Ποιον ξένο συγγραφέα θα ήθελες να εικονογραφήσεις αν είχες τη δυνατότητα;
Gabriel Garcia Marquez, γιατί με γοητεύουν οι εικόνες που φτιάχνει με το μαγικό ρεαλισμό των ιστοριών του (το αγαπημένο μου αφηγηματικό είδος).
————————–
* Ο Μαρκ Ζαχάροβιτς Σαγκάλ (1887-1985) ήταν διαπρεπής Ρώσος ζωγράφος εβραϊκής καταγωγής, εκ των σπουδαιότερων της μοντέρνας τέχνης.
Ράνια Μακρυγιάννη
Πρόσωπο Ζώο Πράγμα–)
Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ
Δείτε το βιβλίο στο ELNIPLEX
https://www.elniplex.com/%cf%80%cf%81%cf%8c%cf%83%cf%89%cf%80%ce%bf-%ce%b6%cf%8e%ce%bf-%cf%80%cf%81%ce%ac%ce%b3%ce%bc%ce%b1-%ce%bc%ce%b1%ce%af%cf%81%ce%b7-%ce%bc%cf%80%ce%b9%cf%81%ce%bc%cf%80%ce%af%ce%bb%ce%b7-%ce%b1%cf%80/