Ο κύριος Χάρης, παππούς του Δημήτρη ζωγραφίζει στον ετοιμόρροπο τοίχο ενός παλιού σπιτιού έναν Πήγασο. Είναι καλός ζωγράφος ο παππούς, “ζωγράφο με τα μαγικά δάχτυλα” τον λένε οι κάτοικοι των Φιλιατρών Μεσσηνίας όπου ζει. Στο σπίτι αυτό ζούσε ήδη από την Τουρκοκρατία η οικογένεια Μπρουμίδη. Κάπως έτσι, ο παππούς Χάρης αρχίζει να ξετυλίγει την ιστορία της οικογένειας, από την οποία ξεπηδά η ζωή του σπουδαίου ζωγράφου με τις τρεις πατρίδες, του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη. Μαθαίνουμε πρώτα για την τύχη της οικογένειάς του την εποχή της Τουρκοκρατίας, που κυνηγήθηκε από τους Τούρκους και διέφυγε από την Πελοπόννησο στη Ζάκυνθο και από εκεί στην Ιταλία.
Τη σκυτάλη παραλαμβάνει η γιαγιά Τιτσιάνα που αφηγείται την ιστορία του περίφημου ζωγράφου στην εγγονή της, την Αντριάνα. Ο Κωνσταντίνος, γιος του Έλληνα πρόσφυγα Σταύρου Μπρουμίδη, γεννιέται στη Ρώμη το 1805. Και στην αιώνια πόλη θα σπουδάσει για πολλά χρόνια ζωγραφική και θα αρχίσει να διακρίνεται ως ζωγράφος, φιλοτεχνώντας κτίρια και παλάτια της Ρώμης για λογαριασμό επιφανών πολιτών και αργότερα στο Βατικανό επιδιορθώνοντας τοιχογραφίες του Ραφαέλλο Σάντσιο και του Μιχαήλ Άγγελου και ζωγραφίζοντας μεταξύ άλλων το πορτραίτο του Πάπα Πίου του 9ου.
Το 1849 ξέσπασε ο ιταλικός πόλεμος ανεξαρτησίας και ο Κωνσταντίνος βρίσκεται για 14 ολόκληρους μήνες… στη φυλακή. Αφήνεται ελεύθερος με τον όρο να εγκαταλείψει τη χώρα και μεταναστεύει στην Νέα Υόρκη.
Είναι η σειρά της Μίλντρεντ, της γιαγιάς του Λώρενς να συνεχίσει την ιστορία του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη. Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής η φήμη του εξαπλώνεται, φιλοτεχνεί δεκάδες πορτρέτα και του αναθέτουν να κοσμήσει τους τοίχους του Καπιτωλίου. Έτσι έφτασε να εργαστεί 25 ολόκληρα χρόνια στο εμβληματικό κτίριο λαμβάνοντας το προσωνύμιο “ο ζωγράφος του Καπιτωλίου”
Τρεις αφηγητές από τα τρία σπίτια του Κ. Μπρουμίδη, ιστορούν στα τρία εγγόνια τους την ζωή του διακεκριμένου αυτού ζωγράφου, που άλλαξε τρεις φορές πατρίδα και ζωή, δίχως να ξεχνά καμιά. Αυτό το αφηγηματικό εύρημα διαλέγει -ευφυώς κατά την άποψή μου- ο συγγραφέας Γρηγόρης Χαλιακόπουλος για να φανερώσει το εύρος μιας μισοάγνωστης στους Έλληνες προσωπικότητας που πραγματικά διέπρεψε σε δύο από τις μεγαλύτερες πρωτεύουσες τέχνης του κόσμου, τη Ρώμη και την Ουάσινγκτον.
Η εικονογράφηση του Απόστολου Βέττα, σαν πίνακες ζωγραφικής σε πολλές σελίδες, είναι στιγμές που σε κρατά αιχμάλωτό της, αποπνέοντας κάτι απροσδιόριστα ατμοοσφαιρικό, αλλάζοντας γωνιές και αποστάσεις, χρώματα, καθαρότητα και αίσθηση.
Πολύ ενδιαφέρον βιβλίο.
Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.
Διακρίσεις
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | |
---|---|
Τίτλος: | Ο ζωγράφος με τις τρεις πατρίδες |
Συγγραφέας: | Γρηγόρης Χαλιακόπουλος |
Εικονογράφηση: | Απόστολος Βέττας |
Εκδόσεις: | Καλειδοσκόπιο, Μάρτιος 2019 |
Επιμέλεια κειμένου: | Κατερίνα Λογοθέτη |
Γραφιστική επιμέλεια: | Φωτεινή Φιλοξενίδου |
Σελιδοποίηση | Εριφύλη Αράπογλου-εν-ARTE |
Σελίδες: | 60 |
Μέγεθος: | 17 Χ 24 |
ISBN: | 978-960-471-131-4 |