More
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 1068x150
    patakis_marselen banner_elniplex 1068x150
    patakis_xmas banner skroutz_elniplex 405x150
    xmas banner agori koimismeno_elniplex 405x150
    patakis_marselen banner_elniplex 405x150
    ΑρχικήΣυνεντεύξειςΣυγγραφείςΒαγγέλης Γιαννίσης: "Η πλοκή είναι τα πάντα, αυτή καθορίζει το πώς θα...

    Βαγγέλης Γιαννίσης: “Η πλοκή είναι τα πάντα, αυτή καθορίζει το πώς θα χρησιμοποιήσω ό,τι έχω στο μυαλό μου”

    Να μιλούν με κολακευτικά σχόλια για τα βιβλία κάποιου Έλληνα συγγραφέα ο Jorn Lier Horst, ο Arne Dahl και ο Antony Horowitz δεν το λες και σύνηθες. Ούτε να σε αποκαλούν “Έλληνα Jo Nesbo”

    Ο Βαγγέλης Γιαννίσης μιλά στο ELNIPLEX για το Αμαρόκ, το 5ο βιβλίο του επιθεωρητή Άντερς Οικονομίδη που ήδη κρατούν πολλά χέρια αυτό το καλοκαίρι.

    Συνέντευξη στην Κατερίνα Γούδα

    Ένα χρόνο μετά τη γυναίκα του Ίστντάλ, ο δαιμόνιος επιθεωρητής Άντερς Οικονομίδης θα μας αφηγηθεί την 5η κατά σειρά περιπέτεια του. Πες μου λίγα λόγια για αυτή τη διαφορετική ιστορία.

    Έναυσμα για την πλοκή αποτελεί η αυτοκτονία μίας γυναίκας, ο σύζυγος της οποίας ομολόγησε τη δολοφονία μίας έφηβης και στη συνέχεια καταδικάστηκε με την ανώτατη ποινή. Ενώ ο φερόμενος ως δράστης θεωρείται ένοχος από όλο το σύστημα δικαιοσύνης της χώρας, ο Άντερς πιστεύει πως η ομολογία του ήταν ψευδής και πως ο πραγματικός δράστης κυκλοφορεί ελεύθερος.

    Είναι εμφανές ότι είσαι λάτρης της μυθολογίας. Σε όλα σου τα βιβλία χρησιμοποιείς στοιχεία της. Γιατί επέλεξες τον Αμαρόκ; Πώς τον γνώρισες;

    Χωρίς να δώσω πολλές λεπτομέρειες για την ιστορία, κάνοντας σπόιλερ στο βιβλίο…

    … είχα διαβάσει ένα άρθρο που μιλούσε για έναν άνθρωπο που πίστευε ότι μέσα του κατοικούσε το πνεύμα ενός λύκου.

    Μου άρεσε σαν στοιχείο, οπότε άρχισα να σκάβω λίγο περισσότερο, μέχρι που ανακάλυψα τον μύθο του λύκου Αμαρόκ.

    Μας δίνεις την ταυτότητα του δολοφόνου από την αρχή του μυθιστορήματος και στη συνέχεια μας φυτεύεις τον σπόρο της αμφιβολίας και μας φέρνεις αντιμέτωπους με μια δικαστική πλάνη. Ποιος πιστεύεις πως είναι ο λόγος που θα οδηγήσουν κάποιον να ψευδορκήσει;

    Όχι απλά να ψευδορκήσει, να συμπληρώσω, αλλά να πει ένα ψέμα το οποίο θα τον οδηγήσει στη φυλακή. Συνήθως λέμε ψέματα για να αποφύγουμε κάποια αρνητική συνέπεια, ή για να έχουμε κάποιο κέρδος, οπότε σαν πράξη φαίνεται ακατανόητη. Η μελέτη υποθέσεων στις οποίες ο φερόμενος ως δράστης καταδικάστηκε βάσει της ομολογίας του μας έχει δείξει ότι αυτό γίνεται για διάφορους λόγους. Είτε επειδή οι αστυνομικοί πήραν την ομολογία με σωματική/ψυχολογική βία, είτε επειδή ο ύποπτος είχε κάποιο (άγνωστο) συμφέρον, κοκ.

    Δεν εστιάζεις μόνο στο Ποιος διέπραξε το έγκλημα (who done it) αλλά και στο Γιατί το έκανε. Πόσο σημαντικό θεωρείς πως είναι, όχι απλά να μάθουμε αλλά να κατανοήσουμε το κίνητρο ενός δολοφόνου;

    Η ανακάλυψη της αλήθειας είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της αστυνομικής έρευνας.

    Σε μία υπόθεση δεν είναι μονάχα το ποιος ή το πώς αυτό που είναι σημαντικό, αλλά και το γιατί. Γι’ αυτό, για παράδειγμα, δεν καταδικάζονται όλοι οι δολοφόνοι με την ίδια ποινή.

    Το κίνητρο χρησιμοποιείται τόσο για να οριστεί η ποινή (θα υπάρξουν, δηλαδή, ελαφρυντικά; Ή θα πρέπει να εξαντληθεί η αυστηρότητα του νόμου;) όσο και για να δημιουργηθεί το προφίλ του δράστη, κάτι που θα βοηθήσει τις αρχές σε επόμενες υποθέσεις.

    Στο Αμαρόκ ξεφεύγεις από τις εξωτερικές περιγραφές και αναζητήσεις και περιορίζεις την εξέλιξη της υπόθεσης στις αίθουσες ανάκρισης, δηλαδή κρατάς “έγκλειστους” τους ήρωές σου σε τέσσερις τοίχους, όπως ήμασταν όλοι μας κατά την περίοδο του εγκλεισμού. Γιατί κάνεις αυτή την επιλογή;

    Αρχικά, ήταν κάτι που δεν είχα δοκιμάσει ποτέ, οπότε το επέλεξα επειδή μου αρέσουν οι προκλήσεις. Έπειτα, σκέφτηκα πως θα είχε ενδιαφέρον (δημιουργικά) να φτιάξω μία κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, τόσο για τους χαρακτήρες, όσο και για τους αναγνώστες. Πιστεύω ότι ταιριάζει γάντι με την υπόθεση.

    Πώς σε επηρέασε η περίοδος αυτή και τι συναισθήματα σου προκάλεσε; Τι έχασες και τι κέρδισες; Με τι ασχολήθηκες ή δεν ασχολήθηκες; Αναζητούσες την ελευθερία σου όπως οι ήρωες του Αμαρόκ;

    Είμαι από αυτούς που επηρεάστηκαν αρκετά, δυστυχώς. Ωστόσο, αποδέχτηκα την κατάσταση για αυτό που ήταν: ένα τραύμα, το οποίο ο καθένας βιώνει με τον δικό του τρόπο. Πέραν της δουλειάς, δεν έκανα πολλά. Διάβασα ελάχιστα, είδα αρκετές ταινίες και σειρές, πέρασα αρκετό χρόνο κάνοντας πειράματα στην κουζίνα. Και ελπίζω να μην ξαναζήσουμε μία τέτοια κατάσταση.

    Γνωρίζεις το τέλος τις ιστορίας πριν αρχίσεις να γράφεις ή οι ίδιοι οι χαρακτήρες σε καθοδηγούν και διαμορφώνουν τη πλοκή;

    Πάντα γνωρίζω το τέλος, δε θέλω να την πατήσω όπως ο JJ Abrams με το τέλος του Lost, για παράδειγμα. Και η πλοκή είναι διαμορφωμένη ως επί το πλείστον προτού αρχίσω να γράφω. Αυτό δε σημαίνει ότι αν προκύψει κάποια νέα, καλύτερη ιδέα, την αφήνω στην άκρη.

    Στην προηγούμενη συνέντευξη μου είχες αναφέρει ότι ο κύκλος του Άντερς θα κλείσει με 8 ή 9 βιβλία. Βρισκόμαστε στο 5ο. Ο Άντερς Οικονομίδης σου έχει αφηγηθεί τις επόμενες ιστορίες του;

    Η επόμενη είναι in development την ώρα που μιλάμε.

    Θα ξαναγράψεις βιβλίο εκτός σειράς, όπως Η Γυναίκα του Ίσνταλ;

    Είναι κάτι που θα ήθελα πάρα πολύ, αρκεί να προκύψει η σωστή ιστορία.

    Διατηρείς μια στήλη με παρουσιάσεις πραγματικών εγκλημάτων – true crimes και παράλληλα κάθε Παρασκευή παρουσιάζεις μια ραδιοφωνική εκπομπή στο Amagi. Αντλείς τις ιδέες για τα μυθιστορήματά σου από πραγματικά εγκλήματά;

    Όχι ακριβώς ιδέες, αλλά ορισμένα χαρακτηριστικά, αν θεωρήσω πως ταιριάζουν με την πλοκή που έχω στο μυαλό μου.

    Η πλοκή είναι τα πάντα και αυτή καθορίζει το πώς θα χρησιμοποιήσω ό,τι στοιχείο έχω στο μυαλό μου.

    Μετά τον Jorn Lier Horst, έχουν σειρά ο Arne Dahl και ο Antony Horowitz. Πώς νιώθεις που τρεις από τους σημαντικότερους συγγραφείς της παγκόσμιας αστυνομικής λογοτεχνίας διάβασαν και εξέφρασαν την άποψή τους για εσένα;

    Χαρά και υπερηφάνεια. Όλοι τους είναι συγγραφείς που βρίσκονται στα ράφια μου, οπότε οι καλές κουβέντες που προέρχονται από αυτούς σημαίνουν περισσότερα για μένα.

    Έχεις γράψει ή σκέφτεσαι να γράψεις κάτι άλλο, εκτός από το είδος που σε έχουμε γνωρίσει, το αστυνομικό μυθιστόρημα;

    Ο κάθε συγγραφέας έχει την κλίση του. Η δική μου βρίσκεται στο αστυνομικό μυθιστόρημα. Εκεί νιώθω άνετα και δεν πιστεύω πως υπάρχει λόγος να μετακινηθώ κάπου αλλού.

    Τα τελευταία χρόνια, η αστυνομική λογοτεχνία έχει κερδίσει ένα σημαντικό κομμάτι του αναγνωστικού κοινού. Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να κερδίσεις μια θέση σε αυτό τον χώρο;

    Το κάθε βιβλίο έφτασε στα χέρια των αναγνωστών μετά από πολύ κόπο και προσπάθεια, όχι μόνο δική μου, αλλά και των ανθρώπων που πιστεύουν σε εμένα περισσότερο από τον καθένα —μιλάω για την ομάδα των εκδόσεων Διόπτρα.

    Σίγουρα δεν ήταν εύκολο και σίγουρα η δουλειά δεν έχει τελειώσει ακόμα. Φιλοδοξία μου είναι να μεγαλώσει κι άλλο το κοινό, ώστε οι ιστορίες μου να διαβαστούν από όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο.

    Κλείνοντας θα ήθελα να μοιραστείς μαζί μας ένα μυστικό γι αυτό το βιβλίο.

    Σε αρκετές από τις σελίδες του κρύβονται πολλά (από τα λεγόμενα) Easter eggs. Αναφορές σε άλλα βιβλία, ταινίες, σειρές, ή inside jokes των χαρακτήρων. Μου αρέσει κι εμένα, ως αναγνώστη να διαβάζω στα βιβλία τέτοιο είδους αναφορές, οπότε το χρησιμοποιώ κι εγώ στα δικά μου. Όποιος λοιπόν βρει ένα Easter egg θα έχει μια ευχάριστη έκπληξη!!!

    Βαγγέλης Γιαννίσης – Αμαρόκ (-10% εδώ)
    Εκδόσεις Διόπτρα

     

    Κατερίνα Γούδα
    Κατερίνα Γούδα
    Εικαστικός, Craft Maker
    RELATED ARTICLES

    Most Popular